lördag 28 februari 2009

Gratis vs Fria vs öppna program

Jag föredrar program som är fria och gratis. Inte för att jag har något emot piratkopiering utan främst av praktiska orsaker. Finns vissa områden som ännu inte går att köra med fri programvara, detta beror oftast på kompabilitetsproblem än faktiska brister hoss fria program.

Mjukvaran jag främst använder är främst:
OpenOffice.org Calc - Öppen mjukvara
OpenOffice.org Draw - Öppen mjukvara
ArchiCAD - Gratis mjukvara för ej kommersiella syften
Gimp - Öppen mjukvara
Paint - Ständ mjukvara
FireFox - Fri mjukvara
Windows XP - Stängd mjukvara (och buggig)
Linux - Öppen mjukvara
Radioseven.se - Gratis musik :D
Antecknaren - Stängd mjukvara

OpenOffice.org är den viktigaste programserien. I främsta hand använder jag Calc delen. Ett beräkningsprogram som i princip är mycket likt alla andra. Den främsta orsaken att jag använder just OpenOffice.org Calc beror på att de är reatlivt buggfritt. Efter att ha använt MS Exell på uiversitetet upptäckte jag att de avrundar gruvt mycket små tal samt tal som är närma 65 536. Detta kan ge ödestigna konsekvenser om man gör advancerade beräknignar. Dessutom har många program väldigt svårt att skilja på heltal och decimal tal. Resultatet kan bli att ett väldigt stort tal dividerat med ett annat väldigt stort tal som ska bli 1 i stället blir 0,99993, kan tyckas vara en liten skilnad, men om man räknar med digital matte kan de medföra enorma problem.

I övrigt håller calc väldigt god prestanda. Detta kan förefalla löjligt, men i fall där man som t.ex. solvärme beräkningen gör 100-tals beräkningar för varige enskild timme på ett år, spelar prestanda väldigt stor roll. OOo serien har dessutom stöd för steglös och dessutom tonad transparans (genomskinlighet). Detta kan vara väldigt användbart om man vill göra något synligt i bakgrunden, eller om man vill ha en lite mer realistisk effekt.

OOo Calc. Enkelt, snyggt och användbart

OOo Draw är ett annat favoritprogram i OpenOffice.org serien. Draw är ett enkelt vektorbaserat ritprogram. De innehåller förutom de vanliga ritverktygen förgjorda figurer och texturer. Man kan även till viss grad importera pixlade bilder (t.ex. fotografier) och behandla dem på ett vektorbaserat sätt. Det finns en mängd funktioner, men de viktigaste för mig är att de är lätt att använda de enklaste funktionerna. Att kunna göra en schematisk bild på några sekunder är viktigt. Att kunna göra en sol bakom ett moln med en blixt samt en träd brevid en liten damm med en sten på andra sidan, går fortare att rita än det tar att skriva om det.

OOo draw, snabbt och enkelt. Man kan få de riktigt snyggt med om man jobbar på det.

ArchiCAD
ArchiCAD är i sig inte gratis, men man kan använda det gratis som student om man registerar sig. Det finns säkert mycket bättre 3D program. Men då jag som byggingenjör lärt mig använda byggCAD fortsätter jag använda AchiCAD av ohejdad vana.
I AchiCAD ritas allt som i ett vanligt 2D CAD och projekteras över till 3D. Detta gör att även om man är ovan vid 3D är de ganska enkelt att göra 3D modeller. En annan funktion som saknas i många andra CAD program men som är vanligt i 3D branchen är en visualiserings del där man med hjälp av grafikkortet kan "flyga" omkring i sin byggnad bara sekunder efter att den är ritad.

ArchiCAD är i 3D visualiserings del.

Gimp
Gimp är ett öppet program. Programet har stora likheter med de mer kända Photoshop. I princip är alla funktioner nästan identiska Fördelen med Gimp är främst att de är gratis, men även att de har mycket god prestanda.

Gimp har, så som många andra fotoredigeringsprogram, flygande fönster. Detta gör att man inte har en speciel arbetsyta, utan bara menyer som hänger fritt i datorn.

För de mesta försöker jag göra alla bildmanipulationer i Draw då dem där är fullständigt reversibla vilket är en stor fördel om man vill använda dem i framtiden. Dock saknar Draw vissa funktioner så som att ändra upplösning på bilderna.

Gimp hängande fritt över inlägget jag skriver just nu.

Paint
Paint, i detta fallet MS Paint, är ett av de viktigaste programen. I många fall så är de enklaste sättet att exportera en bild via skärmdumpar. I de fallet är det nödvändigt med ett program som kan klistra-klippa och spara skärmdumparna. För detta endamålet är paint perfekt då de kräver mycket lite systemresurser och är extremt snabbt. Orsaken att jag använder paint är helt enkelt för att de medföljer windows. När jag kör linux använder jag ofta i stället gimp till detta ändamålet.

Grafer och data är ofta ganska enkelfärgade. Därför sparar jag de flesta bilder i PNG format. Detta formatet förstör ingen data, så som GIF eller JPEG (.jpg) gör. Dessutom när de gäller bilder med få färger, så packar PNG betydlgit bättre än JPEG. Även med bilder där mindre delar är foto blir det fallet.

Paint, enkelt och snabbt.

Firefox
Ja firefox är en av de vanligaste webbrowserna, kommer inte att beskriva det programet närmare.

Windows XP och Linux
Främst använder jag windows XP, detta beror primärt på att ArchiCAD inte fungerar under linux samt att många datorspel heller inte fungerar under linux när man är på de humöret. Om det inte vore för spel och ArchiCad skulle de nog bli linux för hela slanten direkt.

Radioseven.se
Inga kosntigheter, en helt vanlig websida. Trycker på "starta radion" vips börjar de strömma ut ljuvlig musik i högtalarna, 24 timmar om dygnet profitionell radiosäning helt utan reklam. P1, P2 P3, och P4 ända reklamfria radiokanalerna? Nepp. Ladda ner mp3:or behöver jag inte göra längre.

Vips så kommer de underbar musik.

Anteckaren
Ett enkelt textbaserat program, använder de på samma vis paint, fast text i stället för bilder. Enkelt och smidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar