lördag 18 april 2009

Volvo, bilar och bränsleförbrukning

Om man vill ha en bränslesnål bil, vad bör man helst då spara på. Jag har analyserat alla bilar som Volvo idag säljer genom att lägga in dem i ett gigantiskt ekvations system sedan lösa ut följande parametrar. Orsaken att jag valt Volvo är att de har ett brett sortiment, det har bra siffror på sin sida och de enligt oberoende undersökningar visat sig ha relativt korrekta siffror. (Mindre än 5% avvikelse)

Storlek
Karossform
Drift (framhjul eller fyrhjulsdrift, så kallad AWD)
Storlek
Motortyp (Diesel eller bensin)
Hästkrafter
Cylinder Volym
Växelåds typ

Fakta från:
http://www.volvocars.com/

Eftersom ekvationssystemet har betydligt många fler parametrar än variabler så är det inte exakt lösbart utan det blir variabla lösningar. Därför får jag även ett konfidens intervall, ett intervall som man kan lita på avvikelserna.

De blå staplarna står för stadskörning och de röda står för landsvägs körning. Om staplarna är minus så betyder det att bilen med den specifika funktioner har lägre. Om den ena stapeln är över noll och den andra är mindre än noll betyder det att man tjänar på den ena men går back på den andra. Vilken stapel som är viktigast beror helt enkelt på om man kör mest i stan eller på landsbygden. De gröna och gula linjerna är bredden på konfidentiell intervallet. Alla värden utanför de linjerna kan betraktas som säkra, medan värden innan för linjerna kan betraktas som osäkra.

Klicka för större bild Storlek
Vad som förvånar här är att stora bilar (specialitet med diesel motor) faktiskt inte är bränsle törstigare än små bilar till någon märkbar grad. Att folk i allmänhet tror att stora bilar förbrukar mer bränsle beror troligen främst på att stora bilar i regel har stor slagvolym. Intressant nog har Volvo upp till 2.4 liters motor i sin minsta bil, vilket tydligt exemplifierar detta.

Kaross Typ
Karosstypen spelar stor roll för både vikt och aerodynamik. För kupé och halvkombi blir siffrorna lite inte exakta då Volvo helt enkelt bara har en bil av varlige modell. För kombibilar blir det ingen märkbar skillnad i stan, på landsbygden märks det dock desto mer, den sämre aerodynamiken märks tydligt. För SUV karosser blir skillnaden större, speciellt i stan. Den högre vikten från den höga karossen och rullmotståndet från de kraftigare däcken märks. På landsbygden blir skillnaden tämligen liten relativt till en kombi.
SUV:ar fungerar bra på landet, men i stan är de inget vidare, smeknamnet stadsjeep är helt enkelt inget vidare.
Om man skulle göra en liten SUV i storlek med S40 eller C30 skulle bränsleförbrukningen inte bli speciellt mycket mindre än för en stor SUV med samma motor. Idén med mini-SUV:ar är helt enkelt korkad, förstår inte varför biltillverkare envisas med den.

Motor
Motor är tveklöst den delen som påverkar bränsleförbrukningen mest.
Slagvolymen har jag valt att dela in i intervaller om 0,4L slagvolym. Detta beror helt enkelt på att de är den vanligaste intervallen. Volvos motorer finns i 1.6, 2.0, 2.4, 2.8 och 3,2liter. Förutom de finns det 2.5, 3.0 och 4.4 liter som faller utanför. Vissa biltillverkare har motorer så små som 1.2liter, detta är den primära orsaken att Volvo får stryk i bränsleförbrukning gång efter gång. För en 1,6L motor i stadsmiljö till en 3,2 liters motor skiljer de totalt 1,07^4=31%. För en C30 med 1,6 liters bensinmotor som förbrukar 9,3L i stan så hamnar vi på hela 12,2Liter för en 3,2Liters motor, det utan att göra bilen större! Faktum är att verkligheten är ännu värre, C30 med 2,4liters motor och geartronic växelåda drar 14,1L i stan medan en S80 med motsvarande motor fast manuell växelåda drar 13,6L i stan.
Hästkrafterna har jag valt att dela upp de i intervall om 50hp. Här är skillnaden på diesel och bensin enorm. Medan en bensinbil knappast förlorar något på 50hp mer så går en dieselbil runt 10% back! Detta beror antagligen på hur de fungerar, en diesel motor går som bäst på hög belastning, medan för en bensin motor spelar det ingen större roll. Den stora skillnaden på diesel beror troligen även på att Diesel motorer har lägre effekt då de har en flackare moment kurva. Man utnyttjar helt enkelt effekten effektivare.
Diesel motorer förbrukar reält mycket mindre bränsle än bensinmotorer. På hela grafen är det den stapeln som utmärker sig mest. När folk snackar om att små bilar är miljövänligare och SUV:ar är hemska så verkar de helt hamnat brevid verkligheten fullständigt. Skillnaden för diesel är nästan 6 GÅNGER (dvs 600%) större än för en liten bil och ca 3 gånger (300%) större än för SUV:ar. En XC90, den största bilen i Volvos sortiment, stor bil, SUV kaross, AWD med Diesel drar 10,6/6,8L medan en C30, den minsta och mest strömlinjeformade bilen i Volvos sortiment drar 12/6,3L med en bensinmotor som är klenare!
Det finns bara en orsak till att diesel straffbeskattas, de rör sig helt enkelt om pengar till staten.

Växelådan
Hur många växlar man har och vilken typ av växling som sker påverkar bränsleförbrukningen i en relativt hög grad.
Manuell växelåda är här referens helt enkelt för att det är den vanligaste typen.
Power shift är en ny typ hos Volvo som funnits en period hos VW. Växelådan sägs ge högre prestanda och lägre bränsleförbrukning. Men några tecken på det hitta jag inte. Jag hitta inte en enda siffra där power shift fick lägre förbrukning på landsbygden. I stadsmiljö var skillnaden försumbar i nästan samtliga fall.
Geartronic är i praktiken en variant av den gamla klassiska automatlådan. Växelådan är förbättrad för att ge längre förbrukning än tidigare lådor, men detta hjälper ringa. I praktiken ökar en automatlåda förbrukningen mer än att byta från en sedan till en SUV. Automatlåda ökar förbrukningen mest av alla typer av tillägg.
6 växlar ger en väntad och märkbar minskning på landsbygden, men även i stan minskar det förbrukningen något. Nu finns för tillfället bara 6 växlade lådor med motorer med större slagvolym vilket gör de olönsamt att satsa på 6 växlad låda såvida man inte köper en stor bil som inte finns med motorer med lägre slagvolym, eller om man behöver bilen för att dra större släp och en större slagvolym krävs

AWD
Fyrhjulsdrift finns att få med vissa modeller och är obligatoriskt på alla SUV modeller. Jag rekommenderar inte fyrhjulsdrift om såvida man verkligen är i behov av det. För SUV-ar är man dock så illa tvungen.

DRIVe
Med DRIVe paketet får man genomsnitt 11% bränsleförbruknings minskning, detta är den största skillnaden förutom diesel skillnaden. DRIVe har uppnåtts med bland annat bättre aerodynamik, lägre vikt och lågfriktions däck. Lågfriktions däck kan vara lite vanskligt, men bättre aerodynamik och lägre vikt är alltid bra. I dagsläget finns bara DRIVe paketet på C30, S40 och V50. En koncept version av S60 visades nyligen upp med DRIVe koncept ett steg längre. Troligen kommer vi se konceptet som standard på alla Volvo bilar innom några år. Nästa model av S80 och XC90 har som mål att minska bränsleförbrukningen märkbart.
I dagsläget är DRIVe konceptet begränsat av en politisk gräns. För att få skattesuvention så krävs det att bilarna ska komma under en viss specifik gräns. I dagsläget ligger V50 och S40 precis under gränsen, medan den lilla skilnaden på 3% upp till mellanklass bilar är tillräckligt för att dagens teknik inte ska komma ner till gränsen. Den politiska gränsen gör alltså att vi inte kan minska förbrukningen med 11% för våra bilar som drar 3% mer bränsle.

Sammanfattning
Vad som är tydligt är att storpolitik styr mer än verkligheten. Diesel och DRIVe är de saker som minskar förbrukningen mest, men storpolitik gör de olönsamt att satsa på teknikerna fullt ut. I stället gynnas bränsletörstiga bensinbilar.

Mitt tips
Köp gärna en bil som är ett steg större än vad du tänkt dig, det påverkar inte förbrukningen märkbart. Om du köper en Volvo undvik dock S60, den är den överlägset sämsta bilen i deras sortiment, faktum är att t.o.m V70 är snålare och XC60 (som är en mycket stor bil) bara förbrukar aningen mer bränsle. S80 är rakt av med samma motor i vissa fall snålare.
Sedan, halvkombi eller kombi spelar ingen större roll, SUV bör undvikas om man inte har särskilt behov.
För motor gå på lägsta möjliga slagvolym, skillnaden i acceleration är ofta liten. Bli inte lurad av att små bilar är små, de är trots de ganska tunga.
Om du kör mycket långa sträckor (typ pendling 50km/dag enkel resa) är de diesel som gäller, för sträckor under 40km blir då bensin, mitt emellan spelar ingen större roll med dagens skatt. För DRIVe bilar blir gränsen i stället runt 30km. Bli inte lurad av den låga förbrukningen, skatten svider hårt.
Köp aldrig en automat eller Geartronic växelåda, de suger både bränsle och skatt.

Att skatten sätts godtyckligt av politiker gör att de är svårt att förutse framtiden. DRIVe ser ut som ett bra val idag, men troligen kommer skatteförmånerna att försvinna i framtiden.

Antagligen ljuger våra politiker om miljön eller så är de helt enkelt inkompetenta, inget av de ser jag som något vidare. Vad som gör mig mörkrädd på riktigt är att vi har två block, borgliga och socialistiska blocket, som båda säger exakt samma sak som uppenbarligen är felaktig.

Anonser

Hej alla läsare. Jag har nyligen lagt till annonser. Detta är inte primärt för att tjäna pengar, även fast jag förvisso gillar pengar. Utan även ett sätt att se hur populär bloggen är hon vad som matchar för minna läsare. Det ger även ett litet avbräck mellan det jag har skrivit så de blir lite blandning.
Annonserna finns emellan de första omgångarna inlägg samt i statusfältet till höger. Vissa annonser är vettiga och relaterar till vad jag skriver. Om du vill ha en GPS med fartkamera varnare så går det utmärkt att trycka på annonsen. Finns även annonser med div skräp som försöker blåsa folk på pengar, har tyvär inte hittat något sätt att filtrera bort dessa. Exempelvis "Tror du inte det är sant!!!" är nån kvacksalvar firma som försöker blåsa just dig på pengar, tryck inte där, jag har inte som mål att tänka pengar på att andra blir blåsta.

Prylarna som försvann del 2


T68m var en av de mest revolutionerande telefonerna någonsin. Det var förvisso inte fören efter konvertering till SonyEricsson och namnändringen till T68i som de flesta funktionerna kom att fungera.
T68m var inte den första telefonen med färgskärm, men den första som fungerade väl. Förutom att skärmen var skarp och högupplöst (för sin tid) påverkade den dessutom inte batteritiden. T68m hade för sin tid en imponerande passningstid på 300timar. Detta berodde delvis på att de pressat batteriteknologin till de yttersta och delvis på att de använda en skärm av en äldre modell som tog mycket lite ström. I praktiken är T68m en T39mc med ny skärm och lite ny mjukvara.
Kameran och utrustning: När möjligheten att koppla div utrustning till telefonen så som kamera fråga många "vem skulle vilja ha detta". Det visade sig att det var alla! Kameran blev dock inte långlivad, de berodde dock främst på att en bättre modell med integrerad kamera kom innan den riktigt hunnit nå ut på marknaden. Möjligheten fanns tidigare redan på T39mc men då kunde man inte förgranska bilderna något vidare.
Spel: Fram till T68m och dess konkurrenter var spel något som skickades med telefonerna utan att någon riktigt förstod varför. Men med den här generationen kunde man helt plötsligt ladda ner nya spel, vilket gjorde att marknaden exploderade.
Kalender: Tidigare telefoner hade förvisso med kalender, men i och med T68m blev kalendern användbar och framförallt synkbar. Detta gjorde alla andra papperskalendrar till stenåldern över en natt.
Dator: Detta var en av de största revolutionerna, men ingen insåg det då. Möjligheten att köra vilket spel som helst, innebar även att man kunde köra vilket program som helst, som hårdvara tillät. Hårdvaran var ungefär lika kraftfull som en 8086:a. Dessa datorer började tillverkas 1981, dvs för 28 år sedan. Men detta inträffade 2001 och 8086:orna slutade tillverkas 1987, så i praktiken hade man en 14 år gammal dator. Låter kanske inte som mycket att ha, men detta skulle revolutionera arbetet, nu kunde man t.ex. skicka e-mail med bilder, använda pushmail och andra funktioner som tidigare bara fanns på datorer.


T610 visade sig vara SonyErissons största framgång. Funktionen som ingen påstås vilja ha, kameran, var den absolut bäst säljande faktorn. Faktum är att T610 erbjöd väldigt få nya funktioner som T68i inte redan hade. Det största skillnaderna var filad prestanda och större skärm.
Den större skärmen hade lyckats få plats genom att rotera skärmen, något som var långt ifrån självklart då. Detta var även slutet för Ericssons hårt kritiserade Yes/No knappar. Faktum är att knapparna är kvar, men helt enkelt omdöpta.
FunCam: Den absolut största nyheten var kameran. Kameran var i praktiken inte specielt användbar men ersatte de då fortfarande populära engångs kamerorna. Kvaliten var förvisso sämre, men ingen brydde sig. Den då regerande upplösningen 0,1Mpixel låter inte mycket, men defacto den upplösningen som dominerar för webcams fortfarande idag!
Utökade datorfunktioner: Telefonen hade nu 1MB minne och kraftigare processor. Detta innebar att den nu hade kapacitet motsvarande en 286 dator. Det intressanta här är inte att telefonen fick något högre prestanda än föregående modlell utan att 286 processorn släptes 1982 medan 8086:an släpptes 1978, dvs 4 år tidigare. T610 släpptes 2 år senare än T68m, utvecklingen för mobiltelefoner går alltså dubbelt så fort. Om trenden fortsätter kommer då enligt 2003 års utveckling mobiltelefonera att vara ikapp personadatorerna redan 10 år senare.


Dags för en sammanfattning vad som hänt hitintills.


T610 var en enorm framgång på grund av sin kamera. Det var en nobrainer, kamera var de som gälde. SonyEricsson gjorde en speciel kategori av telefoner som de kalla "K" som i Kamera. I prakitken är K700 en trimmad T610 med lite bättre allt. Kameran uppgraderades till 0,3Mpixel, en välkommen ökning, men igen signifikant skilnad, faktum var att vid den här tidpunkten hade nästan alla mobiltelefoner en skabbig kamera, kameran visade sig inte vara den viktiga funktionen för K700.
Radio: SonyEricsson var mycket sena med radio, detta visade sig dock vara skapligt viktigt.
Lampa: För att förbättra kvaliten på bilder i mörker så la man till en lampa. Lampan visade sig dock för klen för att göra någon större skilnad,men den fungera utmärkt som ficklampa, en välkommen funktion
MP3 spelare: Detta var långt ifrån den första mobiltelefonen med mp3 spelare. Men de var en av de tidigaste där MP3 spelaren var en integrerad del av telefonen. Minnet gick dock inte att expandera så funktionen var begränsad.


K750 är i princip samma telefon som K700 fast med bristerna åtgärdade. Den har samma skärm och i princip samma layout. Vad man har gjort är att lägga till knappar på långsidan, sedan har man även designat baksidan till att se ut som en framsida på en vanlig kamera, därav namnet dual fronts. Båda sidorna är framsidor.
Fin slipningar:
Mer minne
Expanderbart minne
Lins lucka
Aktiv lins lucka
Dioder som kan agera blixt
Fler och logiska knappar
Reäl kamera, nära nog tillräcklig för att konkurrera med samtida digitalkameror.
Kamera: Bara något år tidigare hade Canon Ixus slagit igenom som den första digitalkamera med riktigt bra kvalité som fick plats i fickan. 2Mpixel var upplösningen, samma som SonyEricsson valde. Det var en 7faldig ökning jämfört med föregångaren vilket ansågs närmast absurt under perioden. Dioderna hade ersatts av mycket kraftigare dioder med extra blixtfunktion som gjorde de användbara för att ta bilder inomhus med vettig kvalité, en nyhet för mobilkameror.
MP3 spelare: Under perioden var MP3 spelare med 512MB minne normalt. K750 lanserades med 64MB minne med expanderingsmöjlighet. Samma år kom W800, vilket är exakt samma telefon som K750 fast med annat skal. W800 skickade med 512MB minne samt de nya Walkman hörlurarna som med 3.5mm plug. Detta gjorde att W800 och K750 i praktiken var minst lika bra som vilken som helst konkurrerande flash MP3 spelare på marknaden vid tillfället.
Datorfunktion: Med mer minne och mer lagring motsvara nu K750 en dator från slutet av 80-talet. Skärmen var dock den begränsande faktorn.

K750 och W800 körde fullständigt över de som SonyEricsson tänkte sig som toppmodellen 2005, Z800. K750 och W800 kom med de funktionerna som de vid tillfället verkligen fanns behov av, medan Z800 kom med funktioner som inte skulle bli användbara fören flera år in i framtiden.

Nutiden
Här avviker min kurs något. Den klockrena uppföljaren till K750 och W800 är K800 en telefon med mycket hög potens och otrolig kvalité. Problemet med K800 är att den just inte erbjuder något nytt än mer av allt gammalt.
Hitintills har de varit ganska lätt att välja rätt spår, det har i praktiken bara varit att ta dagens telefoner och spårat den till sin källa. Problemet i nutiden är att de är svårt att säga vilken telefon de är som kommer att visa oss in i framtiden, även fast vissa lurar i denna sektion är flera år gamla, så vet vi ännu inte vilken som är nyckeln till framtiden. Jag kommer nu att välja en telefon som aldrig varit speciellt populär men har många funktioner som nya telefoner kommer med idag.


Transformationen är nu fullständig. Från att tangenterna bara innehåll siffror så är nu bokstäverna dominanta.
Med 64MB ram, 1-4GB flash minne och en 200Mhz processor är telefonen nu lika kraftfull som en normal bärbar dator från 1999. M600i släpptes 2005 så nu ligger telefonera ringa 6 år efter datorerna.
Datorfunktion: Den kraftfullare datorfunktionen gör att man i praktiken kan köra i princip vilket program som helst från slutet av 90-talet som inte kräver 3D grafik. Så som kontorsprogram och spel. Exempelvis finns de gamla spelet Transport Tycoon Delux från 1996 portat i en version som kan köras på M600i utan problem.
Tydligare skärm: Skärmens upplösning har nu ökats till den grad att det inte längre går att se pixlarna på bilden. Testa och tryck på bilden för att få en större version och se om du kan se pixlarna.
Tangentbord: Detta är inte den första telefon med tangentbord, men en av de som är absolut minst och välintegrerade. Tangentbordet gör att man kan skicka meddelande med msn eller icq, skriva e-mail eller sköta enklare kontorssyslor på telefonen.


X1, Xperia, nu är upplösningen på skärmen så hög att min gamla bild inte ens räckte. Prestandan på Xperia är nu uppe i ca 500Mhz processor, 512MB ram och minne expanderbart till 30GB. Telefonen har även en GPU som börja bli allt mer populärt i slutet av 90-talet och nödvändigt på i början av 2000-talet. Året innan X1:an släpptes kom ultra portabel dator Asus Eee 701, faktum är att Xperia X1 överträffar Asus Eee 701 på samtliga punkter vad de gäller prestanda och funktionalitet.
Detta kommer dock till ett pris. Medan de flesta mobiltelefoner har hållet sig mellan 80 och 120 gram sedan GF788 tiden, så har X1:an svält upp till hela 160gram.
Video funktion: Video är inget nytt på mobiltelefoner, redan K700 kunde utan problem visa video, skillnaden är för X1:an att skärmen nu är så stor, och framförallt widescreen, så nu kan man se på film, eller i vilket fall korta inslag relativt njutbart.
Dator: X1:a har nu fullständig datorfunktionalitet och kan köra i princip alla program motsvarande de som fanns 2005 och spel från runt 2002. När sätter dock verkligheten käppar i hjulet. Även om den i teorin skulle kunna köra Battelfield 1942 från 2002 så tillåter varken operativsystem eller mjukvaran detta. Så trots att man i praktiken har kraft nästan 10 dubbelt M600i, så kan man i princip inte utnyttja någon av denna kraft alls.

Här slutar del 2 av prylarna som försvann, helt enkelt för att vi nu är i nutid. Om ett par månader släpps SonyEricsson Idu. Detta visar ett tydligt tecken där telefoner så som X1 och Idou troligen kommer att leva parallellt liv. På likande sätt som candybar och kamera telefoner gjorde under en period eller vik respektive luck-telefoner.

Nästa del, del 3, kommer att handla om vad som händer i framtiden.




Försmak

Man kan tydligt se en trend där främst tidigt där design avlöser funktion. I tidernas begynnelse så varannan ny top-modell närmast identisk ut med sin föregångare. Notera att saker som val av batteri, skärm, tangentbord är design såväl som hur man utformar utseendet. NH238 är nästan identisk med GH388, trots att telefonerna inte ens har samma plattform. De samma kan man säga om T28 och T39. T68 ser radikalt annorlunda ut än T39 trots att plattformen är den samma, i princip är de bara skärmen som är utbytt.
K750 är mycket snarlik K700 (förutom skärmen då), men skillnaderna på insidan är stora.

När vi kommer ner till X1:an blir de svårare att följa ett mönster. Vad som är tydligt för M600 är att den pressar sin hårdvara till max, medan X1:an har enorm hårdvara men ett interface som lämnar mer att önska. Idou har bättre interface men en hårdvara som rent tekniskt liknar X1:an väldigt mycket.

En trend man med kan se är att telefonerna med funktion som mål ofta ökar i vikt. GH388, SH888, T39, T610, K750 och X1:an är alla tyngre än föregångarna, medan de övriga, med undantag av M600i är lättare än föregångarna, så även kommer Idu att bli.