torsdag 5 mars 2009

Skalman och fildelning

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2541481.svd
Nu ska jag göra som alla andra. Skriva om en nyhets artikel i SVD.

Jag tycker dock att debatten saknar djup.
Skalman har 30 000 timmar mp3:or. Först och främst är jag lite förvånad att en så progressiv person som Skalman använder ett så gammalt och inlåst format som mp3. Om han använt öppet format så som OGG hade han fått in dubbelt så mycket.

Det verkar som att Skalman laddar ner väldigt mycket musik. Häromdagen hade han 30 000 timmar musik i sin mp3-spelare. Hur har han råd?

Personligen för jag inte alls vad de menar med "ha råd". 30 000 låtar får plats på 120GB, en sådan disk får man för några hundra. Författaren tycks då uppfatta de som att de är licenserna de är frågan om. Jag har ett par alterantiv, då skalman naturligtvis inte piratkoierar så här kommer det.
1: Han har spelat in låtarna sjäv med hjälp av datoralgoritmer.
2: Han har laddat ner creativ comon låtar.
3: Han har laddat ner icke upphovsrättskyddade verk.
4: Han bor i ett land där domstolarna inte är uppköpta av RIA o co.
Här ser jag krösus som den perfekta företrädaren för musik branchen. Någon som tjänar grova pengar på andras hårda arbete samtidigt som han sätter sig på folk som inte vill betala.

Hur ställer han sig i fildelningsfrågan?

Information wants to be free, vet inte vem som sa de först, men de kan så vara skalman.

Vad lyssnar han på?

Skalman lysnar naturligvis på techno!


Vad vi idag kallar piratkopiering behöver inte alls vara olagligt. Jag minns en gång för ca 20 år sedan när bildelar som är icke orginal kallades pirat bildelar. Detta var under en period förbjudet men blev senare tillåtet av konkurensskäl. Bilbranchen var högljuda och gnälde på att de skulle leda till olyckor.

Att vara pirat är inte de samma som att göra något olagligt. Många av de ursprungliga piraterna jobbade på beställning åt olika länder. Att kapa skepp på öppet vatten var helt enkelt inte olagligt på 1500-talet. På 1500-talet fanns de inga internationella lagar och man kunde sådeles göra vad man ville på öppet hav. Detta som vi idag skulle kalla lucka i lagen, var något som piraterna utnytjade. På mitten av 1600-talet täcktes denna lucka till, då lokaliserade piraterna sig i vänligt sinnade länder och fortsate sin verksamhet som vanligt. Efterhand blev de allt hårdare eftersatta.

Detta liknar vad som händer idag. Det finns ingen internationel upphovsrätts lag, men vissa företag försöker tvinga sig till en sådan med hot och förtryck. Sverige är en demokrati, det är svenska folket, varken politiker eller företag som ska bestämma om vi får kopiera "Hipp Hipp Hora" eller inte. Om 51% av svenska folket bestämmer att "Hipp Hipp Hora" skall vara fri att kopieras så är det de som gäller. Då kan filmskaparen skrika hur mycket som helst.

Vad de gäller verkshöjd så påstår jag att min blogg har högre verkshöjd än manuset i "hipp hipp hora", min blogg är gratis för alla. Där med inte sagt att det är en dålig film...

9 kommentarer:

  1. Hej SV, du kan ta bort den här kommentaren, men jag läser rätt mycket som du skriver en del tycker vi lika & annat olika. Men de flesta gånger som du kommer med kritik i samhällsdebatten & här på din egen blogg finns ett problem som drar ner trovärdigheten & seriositeten i ditt skrivande. Stavningen, du som verkar ha rätt bra koll på läget, det finns rättstavningsprogram, gratis, som gör att dina texter kommer att ses med bättre ögon. Så mitt råd är att stava rätt för att få ut ditt budskap. Jag är inte språkprofessor själv men lite bättre språk kan man nog begära med tanke på vad du skriver om. Lycka till i fortsättningen. Mvh N. Roheda

    SvaraRadera
  2. Du kommer med ett korrekt argument, jag som samhällskritisk accepterar dock inte situationen. Jag har dyslexi (va svårt de är att stava till det) och stavningen blir som den blir. Tyvärr läser jag ännu sämre än vad jag stavar, helt klart ett handikapp.

    Det är ju synd att ytliga saker som handikapp ska påverka trovärdigheten. Frågan är om trovärdigheten skulle varit lägre om jag va blond snygg och tjej med?

    Jag kommer dock envist att fortsätta stava fel, inte för att vara obstinat, utan av helt olika orsaker.

    Det främsta syftet med denna bloggen är inte att vara trovärdig, utan att vara korrekt. Att saker är rätt är viktigare för mig än att de ser rätt ut. De en andra orsaken är att jobba hårdare på stavningen kommer att drastiskt och negativt påverka den faktamässiga kvalitén på artiklarna, mer tid på stavning, mindre tid på matte och tankearbete. Den absolut viktigaste orsaken att jag gör de här är dock för att de är roligt, jag gillar energi och jag gillar att utbilda folk. Om folk inte tycker att jag är trovärdig är de deras problem.

    Jag hoppas att genom att tvärt vägra ändra på mig i stället ändra folks uppfattning. Vad jag, kungen och Einstein har gemensamt är att ingen av oss kan stava.

    SvaraRadera
  3. Hej igen, likväl som du hävdar att dina beräkningar är rätt hävdar jag att trovärdigheten för dina utredningar är sämre påga ditt språk. Att du inte använder datorns rättstavningsprogram förstår inte jag MEN det skulle göra din utbildning bättre. Att folk inte tycker du är trovärdig, kan vara deras fel, men då skriver du för analfabeter & har missat ditt budskap. Sedan kan jag bara säga att Tyskland har 35kWh vindkraft så lite fel har du nog allt ibland. Mvh N. Roheda

    SvaraRadera
  4. Jag använder rättstavningsprogrammet, men rättstavningsprogram har sin begränsning.

    Vad de beträffar den installerade effekten i Tyskland var den 2007 22GW http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_power_in_Germany Någon siffra för 2008 kan jag inte hitta, men ökningen var 5 tidigare åren 2GW/år.
    Vad det blir i terawattmimar sedan beror helt enkelt på hur mycket de blåser. De här är lite bökigt för att installerad effekt kan man få hur mycket som helst, men praktisk energi ut är en annan femma.

    Kan vara möjligt att jag slant på en enhet nån stans. Det blir lätt hänt om man inte kan läsa igenom det ordentligt.

    Skillnaden på mig och många andra är att vissa tror att de har rätt, jag vet att jag har fel, men jag är bättre upplyst.

    SvaraRadera
  5. Är det inte det här argumentet som alltid slutar med att någon till slut påpekar att hastighetsgränser och beivrande av snatteri måste avskaffas då det ofta påstås att en majoritet troligen har utfört det första och absolut den senare? Fortkörning är även ett mer immateriellt brott än fildelning där heller inte upphovsrättsfrågan och annat juridiskt besvärligt ingår, om nu någon hänger upp sig på den detaljen.

    Piratargumentet förstår jag ännu mindre, som du skriver så skickade redan innan den internationella sjörättens tid de olika handelsbolagen ut sina egna eller inhyrda knektar att kuva piraterna, oftast permanent när de hittade dem. Sen var det ytterst sällan immateriella stölder på den tiden.

    I vilket fall tror jag inte Skalaman har tid att lyssna på musik, det finns inte ens indikerat på klockan.

    SvaraRadera
  6. Hej, igen. Om det nu är så att Tyskland producerade 35TWh vindel 2008 så spelar det ingen roll att det är 22GW installerad 2007! Det beror bara på hur mycket det blåser. Lägg ner den här diskussionen & inse att JAG har rätt i den här frågan. Mvh N. Roheda

    SvaraRadera
  7. Då håller vi med varandra

    SvaraRadera
  8. Bara en fundering: Med tanke på hur folk som laddat ned böcker illegalt jagas, är det inte rätt fantastiskt att det finns bilbiotek?

    SvaraRadera
  9. Till erik:
    för varje exemplar som biblioteket köpt in finns det alltid som högst en läsare. Det är möjligt att kopiera, och enligt lagen så har man t.o.m. vissa rättigheter att kopiera delar av böcker (kommer inte ihåg om det bara gäller undervisning). Den som däremot kopierar hela böcker kan faktiskt också åtalas, och ännu värre är det om man dessutom tjänar på kopieringsverksamheten. Så det är inte märkvärdigare än så att man nu jagar dem som tjänar på att kopiera annat upphovsrättsskyddat material än böcker. Problemet ligger i det semantiska: är det fel att tillhandahålla utrustning när man vet att den används för olagligt kopierande? Där borde samma gälla kopieringshuset som Pirate Bay, ifall det rör sig om samma omfattning.

    svedde skrev: "Sverige är en demokrati, det är svenska folket, varken politiker eller företag som ska bestämma om vi får kopiera "Hipp Hipp Hora" eller inte. Om 51% av svenska folket bestämmer att "Hipp Hipp Hora" skall vara fri att kopieras så är det de som gäller. Då kan filmskaparen skrika hur mycket som helst."
    -Folket har inte alls bestämt detta. Historiskt har alltid den som skapat något satt prislappen. Om ingen ville ha produkten fick man sänka priset och se om någon nappade då.
    Men nu finns det teknik som gör att folk som ÄR intresserade kan skaffa produkten utan motprestation. Det är som att ha en replikationsmaskin och säga till hantverkaren "Nej, jag är inte intresserad av ditt arbete" men när hantverkaren tittar bort stoppar man snabbt in föremålet i replikationsmaskinen och vips har man ett eget exemplar utan att hantverkaren fått någonting för det.

    Majoritetsbeslutsargumentet haltar dessutom eftersom man också måste värna om minoritetens rättigheter. Jag vet inte vad du jobbar med, men hur skulle det vara om nu mot förmodan 51% av svenska folket beslöt att du inte skulle få någon lön? Jag håller visserligen med dig om att de belopp som omsätts i musik- och filmindustrin säkert vida överstiger nivån på löner, arvoden och produktionskostnader - och att det borde finnas utrymme för rejäla prissänkningar när t.ex. produktionskostnaden för CD-skivor har gått ned dramatiskt på 20 år. Men helt gratis förstår väl varenda kotte att inte all musik och film kan vara. Särskilt film kostar ju en del att producera. Och innan man ger sig i kast med ett sådant projekt vill man förstås kunna göra en bedömning om tillräckligt många kommer att se filmen på bio eller köpa den på något medium.

    Man behöver inte fundera länge för att konstatera att legalisering av fildelning skulle föra med sig att musik- och filmskapare blir till 100% hänvisade till bidrag, reklamintäkter m.m. för alla kostnader utöver investerad tid. Jag är inte emot bidrag (och är verkligen ingen förespråkare av att dränka kvalitetsmusik i skvalmusik som säljer), men anser att branschen ändå borde få vara delvis självförsörjande, något som vore en omöjlighet om alla kopierade i stället för att köpa det man är intresserad av.
    Jag vet att det finns positiva effekter med fildelning också, som t.ex. att en artist överhuvudtaget blir känd. Men borde inte den affärsmodellen, att ge ut en del av sina verk helt gratis, få vara varje artists eget beslut? Allt annat är just som att besluta att vad du än jobbar med så ska du inte få betalt.

    Ser fram emot synpunkter. Hade hoppats kunna skriva ett namn och dold epostadress men det alternativet fanns inte i listan.
    Mvh, Erik B

    SvaraRadera