måndag 2 mars 2009

Hastighet

Möjlighet att transportera är en av de viktigaste faktorerna som driver ekonomin framåt. Hastigheten i transport avgör hur långt vi har tid att åka. Även hur ofta vi kan åka och hur mycket ekonomin har utrymme att växa. Hastigheten som man kan transporteras med är därför otroligt viktig.


Klicka för större bild
Tekniken går inte alltid så rakt fram som man kan tro. Fram till 1930-talet var allt större, snabbare och bättre. Men sedan börja de hända konstiga saker. Diagrammet är ett Log diagram. Luras inte av att Cykelfältet växer lika fort som flygplansfältet, de är helt enkelt olika skalor på olika nivåer.

Båt: - BlueRibon:
Högsta hastigheten för skepp mättes länge för korsning över Atlanten. Den båt som kom fram snabbast fick "the blue ribon". Statistiken för detta är baserat på vilket de snabbaste skeppet var så man kan jämföra med normala kommersella hastigheter.
Kommentar.
Jetplan dödar ocean ångarna: På 1950-talet kom de första jetplanen. Dessa hade till skilnad från de tidigare propelerplanen möjlighet att transportera passagerare över attlanten till en rimlig kostnad Detta tog totaldöd på oceanångarna på bara ett par år.

Båt - Snabbast kommersiela:
Detta är en jämförelse med normal kommersiel trafik.
Kommentar.
Början av 1980-talet kommer svävarna, de dör senare på grund av dyra service kostnader och högt bränslepris.
På 1990-talet kommer bärplans båtarna. Dessa skepp är snabbare än de snabbaste blue ribon skeppen. Dessa är dock inte tillräckligt robusta för att korsa Atlanten.

Tåg - Snabbaste:
En lista rakt upp och ner från de snabbaste tågen.
Kommentarer:
Watts patent går ut.
Watt tillät inte att hans patent på ångmaskinen skulle användas i lok, det fanns dock lok tidigare som bröt mot detta patatent, de var dock realtivt långsama och fick utvecklas i hemlighet.
Elektriska tåg:
Under början av 1900-talet kommer elektriska tåg och slår ångloken på fingarna. Detta leder till en stenhård kamp där ångloken ligger hack i häl på eltågen under 30års tid, men slutgitligen går ångloken under på grund av höga service kostnader.
Maglev:
Under 1970-talet utvecklas Maglev tekniken och maglev tågen blir snabbare än de elektriskt drivna rälsbaserade tågen. Detta leder till en stenhård kamp där eltågen ligger hack i häl på maglev tågen fram till dags datum.

Tåg - Normala:
Högsta hastighet för tåg under komersiel drift.
Kommentarer.
Elektriska tåg:
När elektriska tåg kommer ge de en reäl boast till hastigheten. De tidigare ångdrivna loken kunde köra väldigt fort, men inte i kommersiel drift.
Maglev:
2003 körs den första komersiela maglevbanan i drift, ökar tophastigheten avsevärt till 430km/h. Dock trimmas de elektriska räls tågen till runt 400km/h i kommersiel drift redan 2005. Kan dock noteras att Maglev körts demonstrationsmässig komersiel drift under flera år både i japan och i tyskland, denna drift räknar jag dock ej med.

Flyg - Snabbaste
Listar här bara den snabbaste flygturern.
Kommentarer.
Komet:
De tyska jaktplanet komet gör en tophastighet på 1150km/h 1944.
Bell X1:
Planet Bell X1 från USA gör 1948 ett rekord försök på 1050km/h. Detta är 100km/h långsammare än de tyska jaktplanet 4 år tidigare. Trots detta registeras det som ett rekord, exakt varför kan jag inte svara på, har troligen något att göra med att tyskar är onda.

Flygplan - kommersiell
Visa de snabbaste kommersiell planen.
Kommentar.
Jetplanen dödar oceanångarna:
När Jetplanen blir tillgängliga blir de plötsligt så billigt att flyga att oceantrafiken dör.
Concorde:
Under en 3oårs period är concorde de snabbaste komersiela planet. Någon uppföljare kommer aldrig. 2004 tvingas concorde att avecklas utan att någon ersättare har tillkommit. Den officela bilden är säkerheten, men i praktiken hade planet under flera år på grund av låg passagerar kapacitet och höga bränslekostnader gått mycket dåligt ekonomiskt.
747:
Boeint 474 jumbojet är nu de snabbaste komersiela jetplanet. Det är 150km/h snabbare än jetplanen som fanns före concorde och därför är grafen något högre här.

Privattransport 1:
Denna grupp handlar om persontransport för privatpersoner som är drivna av personens egna muskler.
Cykel:
Under början av 1800-talet blir de första cyklarna praktiskt användbara. Detta ökar hastigheten som en normal person kan färdas markant. Cyklen förbättras med tillgänglighet av bättre material under flera perioder på 1800-talet.
Recumbent:
På 1920 och 1930-talet blir de första recumbent cyklarna tillgängliga. Dessa medgör betydligt bättre prestanda och hastigheten ökar markant. Efter att en recumbent cykel krossar alla tidigare rekord i ett race 1934 förbjöds dem från att tävla helt och hållet. Utan tävlinga faller cykeltypen i glömska.
Recumbent (2):
På 1980-talet återupptäcks recument cyklar. Med utveckling av teknik blir de nu ännu bättre. På 1990-talet börjar recumbent cyklar kombineras med aerodynaik. Hastighets rekordet för muskeldrivna cyklar ökar nu till brutala 120km/h, en normal cyklist kan vänta sig en hastighet på runt 50km/h på längre sträckor.

Privattransport 2:
Detta är persontransport för privatpersoner av något annat än egna muskler, t.ex. hästar eller bilar.
Kommentarer.
Bilen kommer:
De första bilarna bir här snabbare än hästar. De har funnits bilar under en längre period, men prestandan har varit bristande.
Hastighetsbegränsning:
Under denna period införs hastighetsbegräsningar i nästan alla europeiska länder eftersom bilarna vid denna period har blivigt mycket snabba.
Ändrad hastighetsbegräsning.
Under slutet av 1900-talet ökar hastighetsbegräsningar i många eurpeiska länder från 100km/h upp till 130km/h

Vad lär man sig av de här? Utvecklingen går inte alltid framåt. I fallet med Concorde, Recumbent cykel, svävare, hastighetsbegränsning så har alla fått en smäll i hastighet.

Vad man mer kan tänke på att hastighet inte alltid kommer smärtfritt. I många fall kommer nya hastighets boaster i form av ny teknik. I många fall kämpar den gammla tekniken för att hänga med, i nästan samtliga fall förlorar den. I fall med elektriska tåg, recumbent, bilar så var motståndet massivt, så massivt för recumbent att de helt enkelt förbjöds! För andra så som svävare och Comcorde var de krass ekonomi som satte stopp. i Fallet för svävarna så kom annan teknik och hjäpte upp hastigheten till nära nog samma nivå som tidigare.

Nu ser vi tydlgit en ny kamp. Kampen mellan Maglev och spårbunda tåg. Likheterna är stora med övergången från ånga eller från hästar eller t.o.m recumbent. Argumenten är alltid de samma. Det är dyrt och farligt. Men i sjäva verket är de nästan alltid fel.

Orsaken att nya tekniker anses som dyra och farliga är ofta att de kommer med nya kostnader och nya faror, faror och kostander man inte är vana vid. Att många gammla kostnader och faror försvinner tänker man ofta inte på, då man redan är van vid dessa. De traditionella tänkandet har aldrig vunnit, i fallet med recumbent cykel lyckades utvecklingen fördröjas i 60år med bara nackdelar som påföjd.

Ska vi låta reptilhjärnan hålla utvecklingen tillbaka igen, eller kan man låta den släppas fram?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar