onsdag 4 mars 2009

Batterier, elbilar och rimlighet

Då och då kommer det konceptbilar med fullständigt orimliga specifikationer. I samtliga fall så har de helt enkelt rört sig om rena rama fantasier från designernas sida.

Den enda elbilen som har kommit med någon sånär prestanda som liknar fantasisiffrorna är teslar roadster. Denna har dock fått prestandan till ett enormt pris, bokstavligen. Bilen är förvisso inte så dyr, men batterierna som medföljer måste bytas ut regelbundet med en enorm kostnad som följd. Än värre är bilens räckvid gravt begränsad och laddtiden ohygligt lång. Under långsam, eller rättare sagt, snigelaktig körning, kan man komma upp i 250km, men om man kör lite hårdare så hamnar man närmare 60-70km.

Nu har Koenigsegg kommit med en konceptbil med just sådana påståda prestanda.Citerar från di.se http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2009%255c03%255c04%255c327161%26SectionId%3DBilMotor%26menusection%3DBilMotor%3BBilMotornyheter
"
På en uppladdning ska Quant kunna köra 500 kilometer. Därefter ska det enligt Koenigsegg bara krävas en laddningspaus på 20 minuter innan bilen är redo igen."

För den räckv
idden behöver man runt 200kwh batteri. Så mycket batteri av bästa typen som existerar (överhuvudtaget, forskningslabb what ever) så hamnar man på runt ett halvt ton. Problemet med det är att batteri har en viss per kg kostnad som är rätt hög =dyrt och tungt.

Ett annat problem är laddtiden. 200kwh på 20 minuter blir 600kw. Detta generar på ett vanligt utag 1300Amper. De största utagen som existerar ger knappt 400A, och dessa utag är extremt sällsynta. Många kunniga säger att detta i praktiken är fullständigt omöjlgit. Jag ska dock sträcka ut näsan och säga att de faktiskt är möjligt, men inte rimligt.

Teorin är enkel, i stället för att mata med 230V vilket är normalt matar jag med 22kV, för denna späning finns de förvisso inga utag, men det är lätt att på tag på den. Bara att åka till stadens transformatorstation och haka på en bygel.

På 22 000V och med Lithium Polymerbatterier med 4V ladningspäning behövs det följdaktligen 5500batterier i serie, samtidigt behövs det 6 batterier i parralel. En siffra är lite svår att ta till sig, så jag försöker med en bild i stället. Om du någongång undrat hur 33000batterier ser ut som, så har du chansen, kan dock inte hitta ett foto på det, så de får bli en renderad bild.

Sedan ansluter man hela packet till en kraft ledning, du snackar vi den lite större varianten (dock inte de absolut största, utan de lite mitt emellan) och matar in 13A i packet, det är mer än vad som finns i ett normalt väggutag. Det blir 2A per batteri. Vissa telefoner laddas med USB kablar, en USB kabel klarar max 2,5W, detta kräver 8W, man behöver alltså 4USB sladdar per batteri i motsvarande effekt.

Det är 55meter till där batterierna slutar. Det motsvarar 13 bilar parkerade efter varandra.

Kan man inte använda färre och större batterier? Nja, till en viss gräns går det. Men om man vill ladda med den här hastigheten så blir de problematiskt då värmen blir för hög, man kanske kan dra ner till 30 tusen kanske 25 tusen, sedan blir de helt enkelt för hett.

Solceller då? kan man inte få räckvidden med hjälp av solceller?
Nja, om man kör tillräckligt långsamt så vist. De bästa solcelerna på markaden har en verkningsgrad på runt 20%. En bil har ca 6m^2 användbar yta för solceller, där till kommer vinklen, så den effektiva ytan blir mindre än hälften, ränka på 3m^2 på sommaren. Total effekt 900W, då kan man alltså köra i 4,5km/h. Även om solcellerna har 100% verkningsgrad bilr hastigheten inte mer än 22km/h. Jag kan rekomendera cykel.

Här hälften av batteierna brevid en golf

Det är alltså teoretiskt möjlgit att ladda en bil på 20minuter eftersom man kan ladda ett batteri på 20minuter, kan man uppenbarligen ladda 33000batterier på 20minuter. Problemet är att de inte är praktiskt rimligt.

5 kommentarer:

  1. Jag har själv räknat lite på det här...

    Jag läste att en liten elbils förbrukning ligger på ca 1-4kWh/mil.

    Så låt oss säga att användare kan acceptera en räckvidd på ca 500 km.
    Då behöver man alltså ca 50kwh energi (räknar på en jäkligt snål bil alltså )...

    Hur lång tid- i optimala fall skulle det ta att ladda detta batteri ?

    Om man har tillgång till 16A uttag, kan man börja med att räkna på:
    då blir det ungefär såhär:
    50 kwh/230v = 0.2174 kAh = 217 Ah
    uttaget ger alltså max 16A => 217/16
    13.5 h
    13.5 timmar för ett fullt batteri !?

    Jag tankar min bil från 0-500km på ca 5 minuter i nuläget...

    I min mening KRÄVS det att man hittar på ett standariserat sätt att byta batteripacken vid "macken" alternativt en generator som kan drivas av biobränslen, vätgas eller vad man nu kan tänka sig...

    /K

    SvaraRadera
  2. Givetvis handlar det som alltid om maximal räckvidd vilket inte är egentlig räckvidd, så man kan nog anta att bilen skulle vara snål med så låg dragkoefficient och regenerativa bromsar, samt givetvis mycket försiktig körning. Teslans standardladdare för hem ligger på 70 ampere, vilket i denna uträkning skulle kunna ladda samma batteri på ca 3 timmar. Tesla snackar om en ny laddare som skall kunna ladda på 45 minuter... över lunchen! Vet inte specsen för denna dock men troligen ingen man kommer att ha i hemmet.

    20 minutersladdningar är nog dock en skön utopi om man inte använder superkondensatorer i både garage och bil.

    Givetvis behöver man planera på ett annorlunda sätt med en elbil än med en bensindriven, och dessa bilar är inte till för längre sträckkörningar. Men en mycket liten del av vår körning är längre än 10 mil per dag... Så det handlar om att använda bilen på ett smartare sätt. Där detta inte passar så är givetvis hybridbilen ett bra alternativ.

    Och har man råd med en Tesla eller en eventuell el-Koenigsegg så har man troligen en annan bil för andra syften...

    SvaraRadera
  3. Om ni går in och kollar på Koenigseggs hemsida och pressreleasen så kan ni läsa att det handlar om "Flow Accumulator Energy Storage system - FAES", dvs vätskebatterier där man laddar dem genomatt byta ut vätskan. Ni kan alltså glömma allt vad laddning från nätet heter. Här handlar det om att bygga speciella tankstationer.

    Tror dock att en räckvidd på 500km är rejält överdriven.

    SvaraRadera
  4. Klas:
    Så är det enkelt och rätt
    Standardiserat batteripack är definitivt en fördel, men att byta batteri på mackarna är nog en utopi. Det skulle innebära att mackarna skulle behöva ha 100-tals batterier liggande och laddandes, det blir en oerhört räntekostnad. Ett annat problem är att batteri A och batteri B inte har samma värde eftersom de är olika slitna.
    Det är betydligt enklare att helt enkelt bara slänga in en 10kg diesel generator så kan man tanka på konventionellt sätt.

    http://lunken.wordpress.com:
    Ja man behöver göra på ett annat sätt. Problemet är att man då låser sig vid att använda bilen på 50mil räckvidd, och de utan marginal. De skulle innebära att jag inte ens kan åka till Stockholm, vilket jag gör regelbundet. Detta innebär i sin tur att man måste ha två bilar.
    Naturligtvis kan man ha två bilar, om man har nytta för det, detta innebär dock å andra sidan att man bara kan ha en elbil per familj samt man behöver en andra förbränningsbil.

    Anonym:
    Om man byter batterivätskan så byter man i praktiken batteri. Alla (fungerande) flödesbatterier jag har sett har haft flytande anod (eller katod) men fast katod (eller anod). Jag har sett folk påstå att de har batterier med både flytande anod och katod, men de har i samtliga fall varit skitsnack.
    Ett annat problem är att flödesbatterier normalt sett är tunga, precis som du säger så blir då räckvidden orimlig.

    Jag kan inte annat än dra slutsatsen att Koenigegg blivit blåsta av något av de vanliga knepen för att blåsa företag på pengar.

    SvaraRadera
  5. Jag håller inte med dig i din analys av Tesla Roadster.
    Bilens batteri har en kapacitet på 56 kWh och det ger enligt gällande EPA-standard bilen en räckvidd på 244 miles eller drygt 393 km. Detta är betydligt mer än 250 km och ändå inte i närheten av någon "snigelaktig körning" utan relativt normal blandad körning.
    Vid konstantfart kan man köra i hastighet av närmare 130 km/h och ändå komma uppåt 250 km på en laddning.
    Du menar också att räckvidden vid "lite hårdare körning" skulle bli 60-70 km, men inte ens Top Gear kom ned i så låga värden när de konstaterade en ungefärlig räckvidd på 88 km när de plågade Tesla Roadster runt banan under sin testkörning.

    Om du inte har läst detta så tror jag att det kan intressera dig.
    http://www.teslamotors.com/blog4/?p=70

    SvaraRadera