tisdag 24 februari 2009

Min Pentax del 1

Jag köpte en Vattentät pentax för några år sedan. Filma och fota i och över vattnet. Kameran ser ut som en helt vanlig kompaktkamera. Vad folk ofta tycker är något i stil med.

-Den lilla kameran kan ju inte ge något vidare bilder om den dessutom är vatten tät, och filma med en kompaktkamera går då absolut inte!

Jag har i vilket fall tagit ett par tusen bilder och filmat några timmar med den, och tänkte lägga upp lite exempel här.


Insekt i extrem närbild. Insekten är ca 3mm lång och fotograferad från 2cm avstånd med en kombination av optisk och digital zoom samt manuel focus inställning.

Testar att närbilds fotta mobiltelefonen utan blixt. Bilden är tagen innomhus med manuelt focus. Man kan se kameran reflekteras i telefonen något.

Bild taken i mörker. Den enda belysningen är från ett hotell en halv km bort. Bilden är tagen med sjävutlösare och 4sekunder exponeringstid.
Ännu en mörker bild. Lång exponeringstid. Denna bilden fick jag ta 5 gånger innan jag lyckades då det flera gånger paserade bilar under exponeringen.

Vanlig utomhus bild, klarar den naturligvis utmärkt med.
Bilden är med mest för att den är cool. Inte varige dag man skjuter .45 halvautomat.

Nettan fick med skjuta, men hon fick nöja sig med en "ladys gun", dvs en .38

Vi har tröttnat på jänkar vapen och skaffat var sin 9mm i stället.

Filmat med samma kamera.

Pentaxen på max zoom. 3X optisk, 3X digital totalt 9X. Man kan se att digitalzoomen börjar äta upp pixlarna, men bildkvaliten är fortfarande acceptabel. Notera att där de står "pattaya center hotel inte gick att läsa med blotta ögat.

Vattenkraftverket över floden kuwei, till skilnad från bron över samma vattendrag. Denna bild är fottat från "höften" ut genom rutan på en bil. Den långa focustiden gorde tyvär att jag här missa centrum på bilden något.

De 7 vattenfallen i Thailand. Något man absolut inte ska missa om man är där. Är de coolaste stället jag varit på. Detta är från den 7:e och övesta bassängen

Även här från de 7 vattenfallen, detta är från den 2:a bassängen i ordning.

Mörkt och rörigt, knepig bild. Centrala akvariet i bangkok.

Bilden som har efterfrågats. Bilden är fullständigt 100% orginal. Den är kopierad rakt ur kameran och inte ens ompackad.

En till bild från samma serie.

Ytterligare en bild från samma serie.

Ännu en från "höften" bild. Här ifrån gumball 3000 starten i london 2007

Bild med liv i. Många tycker att detta är en av de bästa bilderna jag har tagit.


Två bilder från keewgarden i London. Bilden visar hur automat exponeringen fungerar. Enkelt och smidigt.
Nettan har hittat en nalle.

Någon gillar rosa och vapen. Den begränsade storleken för kompaktkameror märks tydlgit i den här bilden. Den lilla linsen klarar helt enkelt inte av att ta in tillräckligt mycket ljus för att bilden ska bli helt skarp.

Det är allt vad jag orkar lägga upp idag. Jag ska lägga upp ett gäng bilder till någon dag, här är ett smakprov av vad som finns att komma.


Från en spansk levande historisk järnväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar