torsdag 26 februari 2009

Elbilar, varför finns dem inte?

Tänker du bygga en elbil? Så fall finns de en del att tänka på. Om man kör med en bensin bil vill man ju inte att tanken ska ta slut mitt på vägen, de samma gäller för en elbil. Men på en elbil gäller fler saker. T.ex. blir batterier sämre efter hand, om man vill ha ett batteri mer än ett år måste man överdimentionera. Dessutom så tar vissa batterier skada av att urladdas hela vägen.
1: Marginal för att komma fram - Runt 30%
2: Marginal för batteri degenering - Runt 20%
3: Botten urladdnings marginal - Varierar beronde på batterityp
Tryck för läsbarhet
Vad som är tydligast är att VRLA batterier är billigast, men 1,5Ton? I en bil? Nja, de fungerar inte. Här är graferna iaf.

I detta fallet har vi en elbil med normal energiförbrukning (2kwh/mil) med en pendlingsträcka på 10mil tur och retur. För att köra samma sträcka med en bensinbil kostar det ca50kr/dag i bränsle kostnad. Finns ingen elbils konfiguration som kan slå det. Vad som är tydligt är att sjäva elpriset är en mycket liten del av kostaden. NiFe batterier är uppenbarligen de som är bäst, billigast men trots de inte orimligt tunga. Notera att detta är 10mil "realitisk" räckvid. Den maximala räckviden är 18mil men bara när batteierna är nya, när batteierna är äldre blir räckviden 14mil och då helt utan marginal. Problemet med elbilar är att man inte vet exakt när strömmen tar slut.

Men detta blev uppenbarligen för dyrt. Om man i stället kör 5mil enkel resa och laddar på jobbet, va blir de för kostander då?

Skilnaden är minimal, bara i snitt 10% skilnad. Orsaken till detta är att man helt enkelt man köper hälften så mycket batterier, men kör sönder dem dubbelt så fort. Att de blir någon skilnad alls beror helt enkelt på att marginalerna belastas mindre hårt. För batterier så som Nano Ti och smält salt som tidigare begränsades av sin livslängd är dock skilnaden stor. Om man bygger en hybrid då, då behöver man ingen reserv, och marginalen kan vi halvera.

Fortfarande ingen större skilnad! (se graf lämgre ner). Om man optimerar rullmotstånd, aerodynamik, helt enkelt bygger om bilen till något raketlikande, sänker förbrukningen från 2 till 1kwh/mil.

Nu har vi fått ner kostanden under vad det blir för en bensin bil. Men vänta, vi kan ju göra samma trick med en bensin bil. Det är helt enkelt en helt irelevant jämföresle.
5+5hybrid är nog den lösningen som man får hålla sig till. LiFePO4 tekniken är ny ohc NiFe tekniken har legat i träda i många år. Nano Ti och smält salt finns knappt på markaden än. Vi kan därför förvänta oss stora prisfall för de teknikerna innom 2-5år framtid.
Jag sätter följande pris för framtiden
Idag Iframtiden
NiFe 5000 3000
Li-Po 7000 5000
LiFePO412000 2500
Nano 16000 6000
Na S 6000 3000

Genast ser man att skilnaden blir enorm. Notera att minna "påhittade" priser inte är specielt mycket lägre än de övriga. Faktum är att LiFePO4 batterier är mycket billigare att tillverka än Li-ION, de borde därför rimligen när markaden är mättad även bli billigare. De samma gäller för NiFe jämfört med NiCd och NiMh.
Det är även troligt att batterierna blir bättre i framtiden. Jag ändrar kapacitet och hållbarhet enligt den utveckling som skett de senaste åren i ett linjärt tempo. Dvs mycket trolig utveckling. Har kvar minna påhittade priser.

Faktum är att i fallet med Li-pol så är orsaken att batterierna blir billigare de samma som att de får högre kapacitet. Det är helt enkelt materialet som kostar, 50% högre kapacitet så får man helt enkelt 50% mer kapacitet för samma pris. För Nano Ti är de samma sant, där finns dessutom mycket större utvecklings potensial. Smält salt batteri och LiFePO4 är idag främst dyra för att de är nya på markaden.
Allt för många stirrar sig blinda på energipriset och innser inte att elkraften bara är en liten del av kostaden för en elbil. Faktum är att de för en bil med Lithium ION batterier så som Tesla roadster bara står för 1/5 av eldrift paketet.
Att påstå att elbilar är miljövänliga är även de en ren lögn. Faktum är att orsaken till att batterierna är så dyra beror på att de helt enkelt kräver mycket resurser att tillverka. De har dessuom mycket kort livslängd. Ett laddningsbart batteri är precis lika mycket slit och släng produkt som ett engångs, enda skilnaden är att man inte slänger de fullt lika ofta.

I framtiden kommer batteierna att bli billigare och bättre, bensinpriset kommer troligen att bli högre. Så hur blir de i framtiden, här kommer en sammanfattning.

Well, du kanske bara vill ha en bil för att pendla en kortare sträcka, säg 1mil tur och retur.

Så fall säger jag, inga tekniska problem. Vikten t.o.m för VRLA minska till knappa 300kg. Det är dock inte nämnvärt billigare än att köra bensin bil. Men med de skatterabater som elbilar har idag kan de bli lönsamt att ha en som andra bil om man behöver två bilar i hushållet.

Nästa gång någon frågar, varför kan man inte köpa elbilar så vet du....
1: Det kan man, både think och tesla roadster finns idag att köpa
2: De är väldigt dyra
3: De är väldigt dyra eftersom batterier är väldigt dyra.
4: Batterier är väldigt dyra eftersom de är väldigt resurskrävande att tillverka dem
5: Det är inte specielt miljövänligt att köpa ett nytt 250kg tungt batteri vart 4:e år.

Kom ihåg, batteri är färskvara, även laddningsbara.

*Alla batteripriser i uträkningen, även för batterierna i dag är en uppskattning eftersom de är väldigt svårt att få tag på exakt prisspecifikation för batterier i stora volymer. Uppskattningarna är gjorda enligt påstående folk på nätet vad de köpt sinna batterier för.*

3 kommentarer:

  1. Elbilar finns inte för att ingen riktig forskning har gjorts på dom sedan Ford började med masstillverkning.
    Skulle jag säga är det riktiga att säga i sammanhanget.

    Fast nu är det sannerligen på uppgång igen!

    SvaraRadera
  2. Problemet är att du har helt och fullständigt fel i de du skriver. Vad vi kallar elbilar är egentligen BEV - Battery Electric Vehicle. Det enda som skiljer en elbil från ett lok, en trådbus eller ett skepp med elektrisk drivlina (vilket är mycket vanligt) är batterierna.
    Det är sant att batteriforskningen stagnerade på början av 1990-talet. Efter att NiFe batterierna kom hände de inte så mycket förän på 60-talet. Sedan kom de en nya batterityp, den ena bättre än den andra var 10:e år.

    Att tillverka en elbil är inte svårt. Man tar en bil, ett batteri och en elmotor och slår ihop det, otroligt elementärt. Svårigheten är att tillverka batteriet.

    SvaraRadera
  3. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_electric_vehicle
    Föresten är de en ren lögn att elbilar inte utvecklas kontinuerligt.
    på 60-talet kom henry kilovolt, den sålde kass.
    På 70-talet kom GM city comuter, den sålde kass
    på 80-talet kom den där danska bilen som jag inte kommer ihåg namnet på
    på 90-talet kom califonens zero polution lag. Efter det kom de 100-tals elbilar, alla va lika dåliga.
    några år senare tog de bort lagen igen då den visade sig vara helt orimlig.

    SvaraRadera