söndag 9 maj 2010

Modern samhällsplanering

Det börjar bli allt vanligare med överdäckningar av större vägar i städerna, men överdäckning av mindre vägar är ännu mycket ovanligt, mer eller mindre icke existerande.

Orsaken till detta är tämligen självklar, dvs att de kostar ganska mycket att överdäcka en väg. Något som har använts på senare tid är att ytan ovanför vägarna säljs som gratis bebyggas yta mot att vägen överdäckas, detta frigör stora ytor i stan samtidigt som de gör samhället mer behagligt i sig.

Ett fridfullt villa område med ett undantag, det finns ingen synlig väg. Förresten ursäkta att alla husen är identiska, jag orka bara special designa en variant. Jag föreslår dock inte att vi ska leva i hippie frid utan bilar och vägar och bara använda cyklar, nopp snarare att vi begraver bilarna.

Under husen finns det en väg. Husen är strategiskt placerade rakt över vägen för att skapa ett tak. På detta sättet användes både grunden och taket från husen för att dubbla upp som grund och tak för vägen. Mellan husen finns de strategiskt utplacerade dammar som dubblar upp som takfönster för vägen under.


Underplanet dubblar inte bara upp som väg, utan även som källare och garage. Under varje parhus finns det plats för upp till 6 till 8 bilar och två källare i denna konfigurationen.

Tanken är att platsen under parhusen kopplas via underjordiska gångar från omkringliggande hus som kan vara av fri design.

Orsaken att jag valt parhus är att de passar bra i grundformen med vägen och att de även har en ganska stor grund samtidigt som de är en effektiv byggnadsform minimerade förlusten för vägen.

Kostnad
Vad kostar ett sådant bygge då? I praktiken kostar huset lika mycket oavset om man har en väg igenom det eller ej. Man förlorar dock ca 70m^2 på den genomgående vägen, vilket för ett parhus i denna storleken bara är frågan om dryga 15%. Ytterligare dryga 100m^2 behöver överdäckas konventionellt mellan husen för att få lite luft mellan dem. Detta kan göras konventionellt, dessutom är ca halva ytan garage som i vilket fall som helst behöver byggas.

Slutsats
Är det rimligt? Jag vill påstå det. Men exakt hur rimligt de är beror helt klart på grundläggnings förhållande och markpriser. Vid anläggning av villaområden på ställen med extremt höga markpriser så kanske de t.o.m är lönsamt.

6 kommentarer:

  1. Gillar ide'n som sådan. Det som först dyker upp i tanken är att jag personligen skulle välja att ha elbil. Varför? Jo, att placera bostäder ovanpå garage innebär mekanisk ventilation för att slippa avgaser som kommer in i bostäderna. Mekanisk ventilation låter! Använder man däremot elbil så kan man använda självdrag eftersom behovet av luftväxling inte är lika stor. Det finns andra problem som dyker upp ovan mark för dom som är trädgårdsintresserade. Eventuellt kommer det bli svårt att plantera ex.vis träd som har djupgående rötter. Sådana problem är väl till för att lösa, acceptera inga trädgårdsintresserade hyresgäster!

    SvaraRadera
  2. "Jo, att placera bostäder ovanpå garage innebär mekanisk ventilation för att slippa avgaser som kommer in i bostäderna"
    Oavsett elbil eller ej behövs ventilation. Ventilationen behöver inte bullra så mycket eftersom den endast behöver vara begränsad.

    "att plantera ex.vis träd som har djupgående rötter."
    Endast ytan mellan husen går tunneln under. Denna ytan upptas till hälften av ett ljusinsläpp och i övrigt gångar och gräsmatta.

    Bredvid husen finns inga tunnlar, så där är de inget större problem

    SvaraRadera
  3. Det var bland det mest korkade jag någonsin sett.

    SvaraRadera
  4. Haha. Du är verkligen en 100% teoretiker utan någon anknytning till verkligheten. Man kan ana denna tendens i dina inlägg på idg.se, men det bekräftas här i din blogg. Du är en siffermänniska och får för dig att det som ser bra ut på papperet och i analys också måste vara bra i verkligheten, men där har du fel.

    SvaraRadera
  5. Snacka går ju! Det behövs mekansik ventilation 24/7/365!!
    Eller har du tänkt dig att det inte ska få bo skiftjobbande personer i området?
    Trädgårdsintresserad är du inte såg jag på ditt svar ovanför. Träd har rötter ungefär lika stora som trädkronan. Har du parkering i "källaren" så kommer du antagligen förr eller senare att få in rötterna där. Kolla med en rörmokare om han varit med om inväxning i avloppsrör någon gång så får du veta. Själv har jag just bytt avlopp tack vare inväxning från trädrötter.

    SvaraRadera
  6. Anonym:
    Om alla personer håller med om att en idé är god, så skulle den redan vara genomförd, din åsikt får stå för dig.

    KalleKula
    Du ska inte uttala dig om saker du inte känner till. Jag har faktiskt fler års erfarenhet av praktiskt arbete än akademiskt trots att jag är utbildad civilingenjör.

    Hur vet du att de är fel om du inte testat på riktigt? Låter mer som att de är du som är en teoretisk idiot som inte klarar av att ge konstruktiv kritik, eller överhuvudtaget någon typ av kritik som inte baserar sig på persongrepp.

    Anonym
    "Det behövs mekansik ventilation 24/7/365!!"
    I princip alla moderna fastigheter har ventilation som går 24/7, och då pratar vi fastigheter så långt som till 60-talet (och privatbostäder nyare än 80-talet).

    De är saker du skulle veta om du hade jobbat med grejerna.

    "Trädgårdsintresserad är du inte såg jag på ditt svar ovanför."
    Om du hade läst lite ordentligt hade du insett att jag redan tänkt på denna faktor. Utrymmet är placerat strikt under husen på samma sätt som en källare, utrymmena mellan husen är placerad på så sätt att inga större växter kan växa där.

    Sedan kan även nämnas att träd inte tränger in i isolerade utrymme eftersom dessa driver ut fukten, fukten som träden är ute efter.

    Åter igen, något du skulle vet om du jobbat med sakerna.

    Får jag fråga dig, hur många gånger har du sett ett träd tränga in i ett uppvärmt isolerat utrymme?

    SvaraRadera