söndag 7 juni 2009

Filmer och historia

Många filmer bygger på historiska händelser. Jag titta just på en gammal piratfilm, och fundera vad som hände i Europa under samma period. Därför samla jag ihop alla historiska händelser jag kunde komma på till en enda tidslinje så man lätt och enkelt kan se hur de hänger ihop.

Tryck för skarp bild.
Vissa perioder avlöser varandra. Romriket avlöses av tidiga medeltiden som avlöses av högre medeltiden. Därför har jag gjort dessa som en linje. Plötsligt inträffar en händelse som sätter stopp för en tid. Upptäckten av Amerika stoppar medeltiden. Världskriget stoppar riket under solen och industriella revolutionen. I vissa fall fungerar de tvärt om. I fallet med pesten, så när den slutar sätter den fart på renseansen.

Kom gärna med förslag på händelser och perioder jag kan lägga till.

6 kommentarer:

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/2nd_millennium Klicka i rutan pa hogra sidan. Testa ocksa google archive. Mvh.

    SvaraRadera
  2. Det var ju lite på de sättet som jag fick ihop faktan. Vad jag ville ha de var på ett överskådligt sätt där händelser som man kan tänkas vara intresserad av hamnar på samma ställe.

    SvaraRadera
  3. Lite väl vinklat historietidslinje?

    SvaraRadera
  4. Hur menar du med vinklad? Avsikten var inte riktigt att ha en objektiv linje, utan lite visa vilken ordning olika populära saker kommer.

    SvaraRadera
  5. Gillar det mongoliska riket, som har varit det största riket... från 1206 till 1368 ska det ha varit.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire

    SvaraRadera
  6. De mongoliska riket är lite speciellt. De växte otroligt fort, men frågan är om de egentligen kan betraktas som rike, eller snarare ockupation.

    Vad man kan notera är att varje enskild sekund av historien har de funnits ett enskilt land som varit de största. På början av 1300-talet råkar mongoliska riket vara de största.

    SvaraRadera