tisdag 5 maj 2009

Vad till jobbet

Ska man cykla eller gå, bil eller buss? De hela beror på en mängd olika faktorer, vilket i sin tur beror på ännu fler faktorer.
Jag har tagit med ett antal olika sätt att ta sig. Delat upp det i en milkostnad och fasta kostnader. För de motionsbaserade transportsätten har jag dragit 1500kr/år eftersom man troligen blir i mindre behov av att träna då.

Följande varianter finns med.
Gång, där skokostnaden är den enda fasta kostnaden och ökad matintag är den ända icke fasta. För driftkostnaden står pasta vilket jag har värderat till ett pris av 2:50kr/kwh. I praktiken ger detta mycket liten effekt på totala kostnaden, men de faktum att de går så långsamt att gå innebär att man hinner bränna relativt mycket energi trots allt, och de faktum att mat kostar mer än både bränsle och el påverkar.
Cykel, med och utan elhjälpmotor. Elhjälpmotor drar 250W och bidrar till att cyklen med elmotor går i 25km/h snitthastighet i stället för 20 för en cykel utan elmotor, de dyrare inköpspriset påverkar kapitalkostnaderna betydligt.
Go-One3 är såvida jag vet den ända kommersiella 3hjuliga recubent cyklen med kaross. Den ökade aerodynamiken gör att man kan cykla 45km/h utan elmotor och 55km/h med. Det är dock troligen olagligt att använda elmotorn i denna hastighet.
Moped för 30km/h respektive 45km/h, drivs med bensin, inga konstigheter. De drar dock förvånansvärt mycket bränsle, en moped drar faktiskt mer bränsle än motsvarande motorcykel.
Motorcykel för 70 respektive 100km/h beroende helt enkelt på hur fort de går att köra.
Bil med bensin respektive diesel motor. Båda bilarna är 3år begagnade Volvo S40 med minsta motor. Valt den av den enkla orsaken att de är en populär långpendlingsbil i Sverige. För långa pendlingsträckor ger en mindre bil mycket små om knappt några fördelar.
Buss för stads och landsbyggs miljö. Inga konstigheter, väntetid och månadskort.
Teleportering.... öööö.. ja, de finns ju inte än, men de kan va kul att jämföra med.

För att inte göra de hela fullständigt ogreppbart delar jag in det i en stads/kortdistans version för 2,5-15km och en långdistans/landsbyggs version för 10-60km

Uppdaterad, den gammla innehöll ett fel.
Så här blir det:
Gå är en helt okej lösning, upp till ca 1,5km, sedan sticker kostnaden snabbt ifrån de andra. Vanlig traditionell cykel klarar sig bra ända upp till 5km och slår nästan samtliga andra typer på fingrarna. Elcyklen har en kort ledning framför alla andra mellan 3,5 och 4km. Go-One3:an med eller utan elhjälp verkar inte göra så stor skillnad. En 30km/h moped har i princip ingen existensberättigande, bara på mycket korta sträckor så ligger den bra till, men då är de t.o.m billigare att gå. EU mopeden däremot är en annan historia. Trots att en moped drar relativt mycket bränsle så slår den bilen rejält på kapital kostnaderna. Åka buss i stan finns det i praktiken ingen som helst nytta med (medelstor stad) oavsett sträcka.
Eftersom Go-one3:or är grymt svåra att få tag på i Sverige deklarerar jag EU-mopeden vinnare på längre sträckor samt cykel och el-cykel delad plats på kortare sträckor. Jag måste dock pointera att i de svenska klimatet med regn och slask skulle jag definitivt hellre åka Go-One3:a än moped eller cykel.
Man inser snabbt att med ett så lågt vinstutrymme på så här korta sträckor så klarar sig en elbil mycket dåligt mot en Go-one3:a eller EU moped. Även fast driftkostnaderna är något lägre än för en bil är kapitalkostnaderna betydligt mycket högre.

Rättning, fordonet heter Go-One^3 och är t.o.m något dyrare än vad jag tidigare skrev. Den säljs bara i USA och är därför beroende på dollar kursen, men runt $10 000 för en med elhjälpmotor.

Den tidigare felskrivningen av Go-One^3 är nu uppdaterad, även priset är uppdaterat mot dagens dollarkurs.

Vi ha en läsare med oss, han har en mycket speciell situation som jag hoppas att få delar. Dels så verkar han inte få någon lön på sitt jobb (han kanske går i skolan, vad vet jag), och dels så måste han jobba varje dag förutom skottdagen, han har varken ledigt på helger, semester eller julafton, vi kan kalla honom Johan. Dessutom joggar han till jobbet, en transportform jag hade förbisett. Så här ser Johans situation ut.

Jag ändrar gå från jogga och uppdaterar förbränningen från 500W brutto till 1000W brutto samt ändrar hastigheten från 6km/h till 12km/h ändrar nettolönen från 100kr/timme till 0kr/timme samt ändrar antalet arbetsdagar från 230 till 365.

Mycket riktigt är de tämligen billigt att jogga till jobbet om man inte får någon lön. Men i praktiken gör de ingen större skillnad, man bränner faktiskt inte speciellt mycket mer mat per km om man joggar än man går, skillnaden är att man bränner den fortare, man hinner helt enkelt bränna mer mat på samma tid. För en joggare med dyra skor är matkostnaden något högre än kostnaden för skorna
Det är trots det relativt billigt att jogga, detta beror till hög grad på att joggaren precis som cyklisten slipper skaffa gymmkort eller motionera på fritiden vilket gör att de börjar på en negativ kostnad.

Joggning är de fakto en bättre lösning för folk med lön än folk utan lön. Om man inte får betalt kan man lika gärna gå. Vi kan ta ett exempel med en sommarjobbare som jobbar 60dagar på sommaren och kanske ytterligare 30dagar på lov och helger och har 55kr/timme i netto lön. Då borde jogging vara lönsamt.

Ser tydligt för korta avstånd är de definitivt lönsamt att gå men att cykla tar snabbt ifatt situationen.

Sista exemplet, en långpendlare som har lite högre lön. Räknar med 120kr/timme i nettoinkomst bortfall.

På längre avstånd dödar motorcykel nästan alla andra alternativ. Trots att bränsleförbrukningen för motorcykel faktiskt inte är mycket lägre än för dessa relativt snåla bilar så gör kapitalkostnaderna stora skillnader. Motorcykel har dock akilleshälen av att vara otroligt olämplig på vintern, såvida jag vet finns det inte dubbdäck på motorcyklar, men de finns t.o.m till cykel. En Go-One3 fungerar alldeles utmärkt även på vinntern (förutsatt att vägen är någorulnda skrapad). På lite kortare sträckor kämpar moped, Go-One3 och landsbyggs bussen om placeringar. Detta förutsätter dock att de finns en buss med skaplig sträckning. Cyklen kan känna sig utklassad efter så lite som 20km. Go-One3 med elhjälp motor är nästan exakt parralel med landsbyggs bussen. Go-One3 vinner dock på att trots att den är grymt dyr i inköp på att den trots de är billigare än bussen.

Sammanfattning för detta blir.
Om du har en motorcykel, använd den så ofta de går.
Om du har möjlighet att komma över en Go-One3 med elhjälpmotor eller som kan utrustas med det, slå till avsett om du har 1mil eller 5mil till jobbet!
Vanlig cykel eller med hjälpmotor? Nej inte över 2mil.
Buss/tåg, om du inte har behov av ett annat privatfordon så är de ett utmärkt alterantiv förutsatt att linjesträckningen matchar dig skapligt.
EU-moped, upp till 2½-3 mil går det bra, sen blir de knepigt.
Bil? Om hushållet har behov av bil och man ändå har en, är då resesträckan över 2 mil kan man lika gärna använda bilen. Vid resor på över 4 mil kan de vara lönt att ha en bil bara för att pendla om kollektivtrafiken är bristfällig.

Detta kanske låter som reklam for Go-One3, de är det dock inte. De är tvärt om en artikel i syfte att dissa FIA som för många år sedan beslutade att tävling med muskeldrivna fordon annat än cykel inte är tillåtna. Detta fokuserade tillverkarna att bygga vad vi idag kallar cyklar i stället för att använda en mer optimal design. Genom att lägga cyklisten ner ökas snitthastigheten från 20km/h till 30km/h, om man sedan täcker in cykelramen ökas hastigheten till 35km/h, om man även täcker in cyklisten ökas den till 45km/h.
Om någon hittar en tillverkare av fordon av denna typen som är billigare än en Go-One3 (dvs under 60 000kr) har bra aerodynamik, lägg in en kommentar, de är nog fler än jag som
är intresserad.

Videon är stulen från nätet och har inget med mig att göra

Vet någon något sätt att serva en ODF fil enkelt å smidigt?

18 kommentarer:

  1. Låt oss säga att du har 5 km till jobbet och jobbar varje dag under ett år vilket då blir 365 mil/år. Ett par joggingskor håller cirka 100 mil vid joggning och bra mycket längre vid gång. Så riktigt grovt räknat behöver du 4 par/år och då tar vi självklart de dyraste för cirka 2 000:- styck, detta blir då 8 000:- per år.

    I ditt diagram står det att kostnaden skulle bli 35 000:-

    Så min fråga till dig är hur i helvete kan man äta för 27 000;- extra per år?

    Din blogg är underhållande i alla fall, en verklighetsförankrad ding ding värld.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag inte med jogga som alternativ, utan snarare Gå. En normal vältränad person går i 6km/h, då tar det alltså 50 minuter enkel resa, 1timme och 40 minuter tur och retur, det blir alltså ca 160kr/dag nettolöns bortfall eftersom man har mindre tid att jobba.

    Så de är inte jag som lever i en ding ding värld, det är nog snarare du som saknar förståelse för hela perspektivet.

    Ps. så tycker jag att du ska prata med din chef om att du måste jobba alla helger, stor helger och aldrig har semester. En normal person jobbar ca 230dagar/år.

    SvaraRadera
  3. Hur mycket räknade du med att en EU-moped drar ?

    Min MC drar ca 0.6l/mil - nyare mindre mc med insprutning kan komma ned strax under halvlitern.
    Min sambos 4T EU moppe drar 0.2 l/mil - stadstrafik...

    /K

    SvaraRadera
  4. Förbruknignssifforna för EU moped och motorcykel (skoter) har jag tagit direkt från SR:
    http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=794&Artikel=713373
    Övriga siffror har jag tittat på tillverkningens spec. Försäkring har jag sökt efter billigaste på nätet och skatt har jag tittat på transport myndighetens sida.

    SvaraRadera
  5. Bilen har jag sökt upp vad en begagnad bil kostar beräknat livslängden och lagt på ränta och amortering efter normalt förfarande. Intressant är att en begagnad bil faktiskt är en av de saker med kortast livslängd i exemplet (förutom skor då), även motorcykeln var begagnad. Övriga fordon var beräknade nypris.

    SvaraRadera
  6. Go-one^3 säljs inte bara i USA, den finns här iTyskland oxo. En byggsats kostar från 4500.

    http://www.go-one.de/

    SvaraRadera
  7. Jo, fast sedan ska man ju ha tak och motor med. För €4500 så får man ju bara själva karossen, hjulen och tramporna. Den är ju schyst, men jag tycker fortfarande den är lite i dyraste laget. Men vist, om jag hade haft 2 mil närmare till jobbet hade jag definitivt skaffat en

    SvaraRadera
  8. Intressant läsning!
    Finns det någon möjlighet att ta del av dina excellblad för att utveckla och leka med känslighetsanalys? Länk hit givetvis så fort något används förutom i för privatbruk..;)
    Arbetar som energikonsult och leker ofta med livscykel-excell snurro retc för att få olika vinklar av vår verklighet.
    Uppskattar din blogg /D

    SvaraRadera
  9. Svedde,
    Man brukar säga att tid är pengar och förvisso är det inte fel att räkna restiden som förlorad arbetstid som är förknippad med förlust av nettolön. Men hur många av oss har en faktisk situation där den tid som åtgår för resan till och från jobbet direkt innebär lika mycket mindre avlönad tid på jobbet?

    Att man som Johan inte anser det finns någon kostnad att förknippa med tiden som åtgår innebär inte automatiskt att denna person inte får någon lön på sitt jobb. Det innebär bara att denna person klarar av att jobba heltid ändå och inte får något lönebortfall för att han väljer att jogga sina 5 km till jobbet.

    SvaraRadera
  10. Ok - den förbrukningen, 0.37l/mil, är för en 2-taktare som dessutom är miljöovänligare pga "oljeförbrukning" också - men lite mer "drag" har den då förstås... :)

    När det gäller pris per timme så håller jag med Anonym.

    De flesta jobbar på jobb med en månadslön.
    Så vad man egentligen bör räkna på är vad fritiden kostar.

    Exempel:
    - 30000 kr/mån - 30 dagar i en månad
    - Om man säger att man jobbar 8h så har man då 8*20 + 8*24h(helger) fritid/månad.
    - 160 + 192 = 352 h fritid/månad
    Detta ger ca 85kr/h i fritidskostnad.

    Så slösar du 2h på pendling istället för annat på din fritid så kostar dessa 2h 170 kr...


    /K

    SvaraRadera
  11. Hmm: En sak till om P1s siffror dom stämmer inte !!
    Exempel:

    4. EU-moped
    Tid: 10.20 minuter
    Snittfart: 34 km/h
    Bränsleförbrukning: 0,37 l/mil Bränslekostnad: 4.55 kr/mil
    Försäkring: 5000 kr/år
    Servicekostnad: 1500 kr/år
    Kostnad per mil: 17.60 kr
    Kostnad denna resa: 10.20 kr
    Kostnad att pendla per år: 4680 kr

    Där kostar alltså försäkring 5000 kr/år, service 1500 kr/år - men totalen blir, inklusive förbrukning osv, 4680 kr/år !!?!

    /K

    SvaraRadera
  12. canon10:
    Ska se vad jag kan göra åt det.

    Anonym:
    Låter som att du behöver lite mer kreativitet i ditt liv. Även om du har en fast månadslön finns de många sätt att flexa. Man kan t.ex. ta ut ersättningar så som föräldraersättningar i olika hastigheter. Man kan kompa ut timmar.
    Hela beräkningen baserar sig på ett antagande. Att man både gillar sin fritid och sitt arbete. Naturligtvis om man hatar sin familj och hatar sitt arbete så kan de vara en ren vinst att gå 3 mil till jobbet varje dag.
    Hur de är att kunna jobba mer och ta ut mer lön, de är ju inte alla som kan göra det, men för mig som jobbar på en stor betongklump till företag finns det inget tak på hur mycket övertid man kan jobba, man måste förvisso fylla flexbanken först, men de är ju inget större problem. Att helt nollvärdera tiden man pendlar är ju lite konstigt sätt att se på det.

    Klas:
    De sättet du räknar på kan ju vara ett sätt att se på det, förutsatt att som jag tidigare sa, inte kan trixa till sig timmarna på något annat sätt. Dock anser jag att de är lite fel att räkna med timmarna man sover. Dessutom har man ju helg och semesterersättning så de blir någon tusenlapp till i månaden.

    Klas
    Såg att de stod fel där med, men jag har bara använt förbrukningssiffran, alla andra siffrorna är numeriskt beräknade eller hämtat dem från respektive källa (t.ex försäkringsbolag lr skatteverket osv)

    SvaraRadera
  13. svedde:
    Det finns folk som inte har familj och visst fasen är fysisk aktivitet vid transport till och från jobbet ett sätt att förgylla sin tillvaro också som inte skall förringas bara för att du inte värderar det. Vissa jäktar 20 km hem från jobbet i en bil för att sedan lägga lika mycket tid "på en cykel" på ett gym som den individ som cyklar lägger på att ta sig hem från jobbet. Rätt planerat kan man tänka sig att man sparar tid genom att förena nytta med nöje eller nytta med nytta genom att eliminera onyttan i form av bilkörning eller bussåkande.
    Jämfört med att sitt på en buss eller spårvagn så tycker jag nog att motsvarande tid på cykel är en ren fröjd de dagar vädret är fint.
    Många är vi också som tycker bilkörning är kul och inte fasen lägger vi på en nettoinkomstförlust på den tid vi sitter i bilen till och från jobbet.
    Om man ser all tid som inte är jobb som en inkomstförlust så gäller det också att ha bra vänner som lever upp till ett värde överstigande 100 kr/timma när man umgås, för attans vilken ekonomisk beslastning de är annars en fredagkväll ute på stan, tid som du uppenbarligen skulle kunna jobba istället och tjäna ännu mer pengar och slippa de aktuella utgifterna som fritiden skapar.

    Att man har flextid och möjlighet till övertid innebär inte per automatik att man kan och vill jobba mer än 8 timmar per dag. Vissa av oss värderar vår tid mer än att vi ser varje fri timma som en förlorad inkomst. En timma på väg hem från jobbet om det så är i bil eller på cykel ser inte jag som tid jag skulle lagt på jobbet. Jag har något som kallas fritid som jag använder som buffert i mitt liv för att dels göra det jag vill och inte minst göra det som känns rätt. Vad som känns rätt är att inte stressa mig till och från jobbet bara för att någon tycker att tid är pengar.


    Klas:
    Skönt att du höll med mig, men hur får du till kostnaden för fritiden?
    Som jag ser det så innebär längre restid till och från jobbet att jag har mindre tid att göra av med intjänade pengar på. Under resan är mina utgifter noll utöver det som är förknippat med resan. Övrig tid har jag alltså mer pengar att göra av med och kan leva "rikare" för fler kr/timma. Alltså innebär restiden en besparing i form av minskade utgifter, inte en kostnad.

    Genom att jobba mer och tjäna mer så får man också mer pengar att spendera i ett "rikare" liv, men någonstans går gränsen där den förlorade fritiden är värd mer än den ökade inkomsten. Marginalskatten äter också upp mer ju mer man jobbar och ju mer du jobbar desto mindre tid har du till att leva ett avstressat liv.


    Hur som helst är det upp till var och en vilken tidskostnad eller tidsinkomst man vill sätta på sin restid. För min egen del sätter jag kostnaden till 0 kr/timma eftersom jag varken har svårt att finna tid till att jobba så mycket som jag behöver eller vill och inte heller har problem att hinna göra vad jag vill på fritiden och där göra av med alla de pengar jag vill förverka.

    SvaraRadera
  14. Jag håller till viss del med dig, men detta handlar inte om vad man gillar mest, utan vad som helt enkelt är mer optimalt. Hela uträkningen bygger på som jag tidigare sa att man faktiskt gillar både sitt jobb och sitt hem. Om man inte har nån familj eller ogillar den familjen man har så är de naturligtvis fullständigt irrelevant.

    Cykla kan precis som du säger vara härligt. Men även här visar uträkningen, då jag faktiskt lagt in en med 0kr/timme vilket även ger intressanta resultat.

    Vilken peng man vill värdera tiden till får var och en själv välja, för mig som har ett jobb där jag kan jobba hur mycket som helst är de enkelt, får jag tid över, jobbar jag mer. Kan dock notera att jag räknat med gymmaspeketen, det är därför cykel och gång börjar på ett negativ kostnad.

    Ska se om jag kan lägga upp kalkylarket på något sätt så kan ni knappa själva.

    SvaraRadera
  15. Jo jag såg att du hade räknat med kostnaden för gymkort som en besparing vid muskeltransport, men det som är intressant är att du då inte samtidigt minskar den beräknade restiden med den tid som besparas genom att inte längre "behöva" gå på gymmet motsvarande tid per dag/vecka.
    Hur effektiv träningsform gång, cykel och joggning till och från jobbet är beror dock väldigt mycket på hur snabbt man transporterar sig i de olika fallen och hur mycket effekt man utvecklar under tiden.
    Den som joggar eller springer kan nog räkna den tiden på väg till och från jobbet som lika effektiv som tiden på gymmet medan den som cyklar i lugn takt endast kan räkna en tredjedel av tiden som insparad gymtid.

    Exempel:
    Cykel 2+2 km till/från jobbet kan nog inte anses kompensera något behov av konditionsträning på gym.
    Gång 2+2 km till/från jobbet kan endast till viss del anses kompensera ett behov av konditionsträning på gym.
    Jogging 5+5 km till/från jobbet kan nog anses fullt ut ersätta behovet av konditionsträning på gym.

    Tyvärr finns det många som inte tränar på gym eller över huvud taget inte tränar trots att de åker bil till allt. Det är därmed lurigt att anta att folk sparar ett gymkort eller tid på gymmet genom att gå cykla eller jobba till och från jobbet, men då du har gjort det antagandet så är det inte rätt att se hela restiden som förlorad arbetstid.

    Håller du med och förstår du hur jag tänker?
    Ju mer fysisk transporten är desto mindre tid behöver man lägga på annan träning på gymmet.

    SvaraRadera
  16. Anonym :
    Jo de stämmer det. Jag satte gränsen där helt enkelt för för hur jag själv ser på det. Man borde nog minska tiden något. Men de behöver finnas en gräns med. Att träna 3 timmar om dagen kan inte anses vara vettigt. Det skulle ju påverka beräkningen till ganska hög utsträckning. Säg 45minuter summerad träning om dagen. Det blir 7,5km med cykel, 9,2km med elhjälp cykel, 2,2km att gå, 16km med go one^3 eller 20km med Go One^3 med illegal elhjälpmotor.

    20km räcker ju nog för 60% av befolkningens pendling så de ger helt klart en poäng.

    Personligen ser jag elhjälp motorn som en extra motivation. Om jag kör trampar hälften så ger den hälften så slipper man köra hela sträckan själv....låter fånigt men ger enorm moral boast.

    SvaraRadera
  17. Serva pdf fil?

    Har inte provat, men du borde kunna lägga upp den i google docs och göra den tillgänglig för hela världen.
    Sedan länkar du bara till den från bloggen.

    Google måste ju ha någin funktion för att publicera ospecificerade filer på något sätt.

    SvaraRadera
  18. PDF formatet är ju inte så bra att vidarebefordra kalkylark med. Kan kolla på google docs sen när jag har tid....

    Typisk situation som framstår som väldigt enkel ända tills man testar.

    SvaraRadera