söndag 3 maj 2009

Energisnål eller kostnadssnål

Här kommer ännu ett avsnitt om hur man sparar pengar i kombination med offgridlevande. I ett hem är de mycket som kostar. Vatten, värme, elkostnad och amortering. Den obetalda dubbelarbetande kvinnan är något som jag ofta vill glömma bort. Men trots att jag är man och feministerna hävdar att kvinnorna gör de obetalda hemarbetet så har jag råkat på de ett par gånger ändå! Jag sätter här en tämligen låg timmlön på 80kr. Om man har barn kanske man kan muta dem annars så kanske man kan gå en timme tidigare från jobbet och stämpla ut den som ledighet vilket man iaf slipper att skatta för pengarna.

Klicka för större bild
Priset för el är satt på tämligen dyra 1:20, trots det dominerar arbetskostnaden över alla kostnader utom uppvärmningen. Amorteringen är beräknad på att alla maskinerna är på halva livslängden och är av billigare typ.

För att jämföra standardboende med 3 andra boende typer. Konventionellt energispar boende, hippie boende och något som jag kallar "mitt energispar". Mitt energispar är i snarlikt med konventionellt energisparboende men ett steg längre mot självförsörjande boende.

Klicka för större bild
Detta är en sammanfattning för alla viktiga hemfunktioner. Som synes har den konventionella familjen mycket stora elkostnader, märkbara vattenkostnader, samt mediokra arbetskostnader. Energispar familjen har reducerat elkostnaderna rejält men ersatt stor del av den av andra uppvärmningskostnader. Hippie familjen lever i stort ett modernt liv med snarlika bekvämligheter som vem som helst, värme, lagad mat och underhållning. Detta till en enorm arbetskostnad. "Mitt energispar" reducerar elförbrukningen ytterligare till kostand av amortering och en måttlig arbetsinsatts.

Specifierad kostnad
El: 1:20
Värme: 65öre
Arbetspris: 80kr/timme
Vatten: 17kr/m^3

Klicka för större bild
Samma grav som ovan men specificerad över de olika kostnaderna, gör en snabb genomgång.
Standard: Inga konstigheter
Energispar: Disk, tvätt, spis, kyl, frys samt lampor utbytta till normal energisparande modell (klass A++ samt AA). Intressant nog att induktionsspisen värmer upp maten så mycket snabbare att reduktionen i arbetskostnad är större än i energikostnad. Dator och TV inköpta specifikt för att reducera energibehovet.
Hippie: Diskning, tvättning är gjord med handkraft. Ljus är ersatt av stearin (vilket trots dåligt ljus är betydligt dyrare), vedspis och braskamin ersätter värme och vanlig spis. Isblock ersätter kyl/frys. Och joddla 3 timmar per kväll ersätter TV och Dator (grafen fortsätter långt utanför kanten på bilden till 88 000kr/år)
"Mitt energispar": Har tagit till den mest optimala lösningen som kan tänkas. Toaletten använder återvunnit vatten. All tvätt vägs innan tvättning för optimal tvättvolym (20% effektivisering, energi, vatten och arbetstid). Optimal belysning. Specialbeställd elektronik. Kyl/frys mot oisolerad yttervägg på nordsida. Automatisk värmepanna i kombination med solvärme. De hela resulterar i relativt stora investeringskostnader, men mycket små energi och vattenkostnader. Även arbetsbehovet ökas något.

Jag ska nu göra några scenario för att se hur olika lösningar regerar i olika situationer.

Scenario 1:
El och värmepris ökar betydligt. Priset på el ökar med 200% och priset för värme med 75%. Övriga kostnader är oförändrade. Detta kan simulera en ostabil framtid med energikris eller ett offgrid boende där den egengenerade elen är mycket dyr.

Klicka för större bild
Detta är en formlig katastrof för standard familjen. Energispar familjen klara sig något bättre, men även de drabbades hårt. För hippie familjen gör de just ingen skillnad. Och för min lösning blev skillnaden högst marginell.

Scenario 2:
Arbetskostnads priset blir 0kr/timme. Detta kan bero på ena parten i familjen blir arbetslös eller det finns en feminist i familjen som helt enkelt tycker om obetalt hemarbete väldigt mycket. Alla andra priser är som i ursprungs exemplet.

Genast förstår man varför hippies lever som de gör. Eftersom de inte kan få jobb så är de helt enkelt optimalt på de viset. De höga amorterings kostnaderna för hippiena beror på att jag valt en relativt modern livstil för dem trots allt.
Vad som med blir uppenbart är att amorteringar är en av de största delarna av kostnaderna, även uppvärmning kostar mycket. Men även om man helt räknar bort uppvärmningskostnaderna så tar övrig maskinre i hemmet så mycket elkraft att de kompenserar för hela amorteringskostnaden inklusive för uppvärmningssystemet för "mitt energispar".

Scenario 3:
Piga, eller betalt hembiträde. Med dagens skattesats kostar det runt 375kr/timme med moms och sociala avgifter.

Att ha en piga med dagens skattesats är helt enkelt mycket dyrt. Man måste i praktiken vara politiker för att ha råd med det. 200 000kr/år är inte riktigt att leka med. För hippie familjen går pigan på hela 3/4 miljon/år. Med skatteavdrag för hushållsnärma tjänster minskar kostnaden från dryga 200 000kr till runt 140 000kr.

Scenario 4:
El genererat från eget vindkraftverk med dieselaggregat som backup samt batterikapacitet för 2 dygns stiltje. Här med arbetskostnaden borträknad. Offgrid boende helt enkelt. Värmen i typfall 2 kommer från egenhändig vedhuggning. Elkostnaden uppskattas till 5kr/kwh. I offgrid boende är den egna insatsen en del av upplevelsen så jag räknar även här med ingen arbetskostnad.


Ps. Vid 23 kr/timme så lever en hippie billigare än en normal familj. Vid 18kr/timme lever hippien billigare än energispar familjen. Men för att slå min lösning med dagens energipriser måste de jobba för under 7kr/timme.

Häng kvar, om några dagar kommer en artikel om hur man får sitt hem att förbrukar så lite energi som möjligt utan att ruinera sig på amorterings kostnaden.

4 kommentarer:

  1. Intressant att du räknar joddling som en arbetskostnad och inte vedhuggning.
    Om du tar in en skolad musiker som underhållning var kväll håller jag med. Men om du själv står för joddlingen tycker jag inte det ska räknas.
    Jag känner inte heller några vedhuggare som jobbar gratis, om du känner några så har min farsa en halv lada med ohuggen ved dom kan ge sig på för att tillgodogöra sig sitt inre värmebehov.

    Kom på en ytterligare artikel till dig.
    Kontrollera om man egentligen tjänar pengar/energi på olika sätt att ta sig till jobbet.
    Min erfarenhet var att matkostnaden ökade långt utöver kostnaden för ett SLkort.
    Och hade jag inte ens räknat med att jag slet ut min a byxor mycket fortare.
    Går även till jobbet ofta, men skor är också dyra.
    Vad är egentligen energieffektivt?

    SvaraRadera
  2. "Intressant att du räknar joddling som en arbetskostnad och inte vedhuggning."
    Vist gör jag det, titta på arbetskostnads fliken för uppvärmning i huset som är vedeldat.

    Joddling tar jag här som samlingsterm för den tiden som en normal TV sköter underhållningen i ett hem, själv har jag ingen TV, jag har å andra sidan heller inga barn.Det är många föräldrar som sätter på en tecknad film och dumpar ungarna framför TV:n, något som behöver skötas på ett annat sätt om man inte har TV.

    Kan dock notera att jag inte lagt in kostnaden för själva veden. Även fast man hugger den själv måste man ränta marken man odlar den på. Min filosofi här är att om man bor offgrid är marken mycket billig.

    "Kontrollera om man egentligen tjänar pengar/energi på olika sätt att ta sig till jobbet."
    Det är absolut en intressant aspekt. Jag har räknat på de lite själv, men då jag har 10 mil till mitt arbete blir de nog ganska kört. Det går ju alltid att ställa upp beräkningar baserat på olika sträckor. Något som jag även tycker bör räknas in är friskvårds aspekten att motionera till jobbet, det kan jag förvisso lägga in som en valbar post.

    SvaraRadera
  3. Är ju intressant att jämföra kostnader så här. Tex lönar det sig att köpa energisparande spis om man ändå har direktverkande el tex. Men dina siffror är ju tyvärr helt uppåt väggarna. Om du anställer någon som hembiträde så betalar du ju ingen moms. Du registrerar ju dig som arbetsgivare så klart och betalar endast in sociala avgifter för detta. Och om du nu tjänar 80 kr/timme så bör ju inte ett hembiträde kosta så mycket mer. Lägg på sociala avgifter på det ungefär 50% som schablon och du hamnar på 120 kr/tim som kostnad för att ha någon som städar lagar mat åt dig.

    SvaraRadera
  4. Siffrorna är inte alls upp åt väggarna, tyvär stämmer de ganska väl. Som jag nämnde kan man nuförtiden dra delar av arbetet, och man kan registrera sig som arbetsgivare. Men de blir fortfarande sociala avgifter OCH skatt om man kan dra momsen, annars blir de moms med. Om man hyr in ett biträde för att göra vissa specifika uppgifter från ett företag så hamnar kostnaden runt 300kr/timme. Man kanske kan komma ner till 170-180 om man jonglerar och fixar allt själv, men knappast 80.
    80kr/timme är inte vad man betalar sig själv utan snarare hur mycket man går miste om genom att inte jobba. Skulle gärna vilja se det hembiträde du kan plocka hem för 120kr/timme brutto. Jag nämnde faktiskt i texten att skatteavdrag kan ge effekter.

    Jag kan inte ta hänsyn till alla faktorer, därför har jag delat upp de på så sätt att om man vill energispara så gör man det på hela fronten, annars blir de helt enkelt för många variabler. Om man driver hemmet via direktverkande el torde den första besparingen vara att sluta använda direktverkande el, sedan blir de helt plötsligt ganska lätt att räkna.

    SvaraRadera