torsdag 16 april 2009

Hur man undviker fortkörnings böter.

Ännu en del i min serie om hur man gör saker.

Detta handlar inte om hur man till 100% slipper fortkörningsböter utan snarare hur man minimerar risken för dem. Varje enskild metod kanske bara har 20-25% effektivitet, men om man kombinerar dem blir effekten mycket god.

Farthållare:
Använd alltid farthållare om det är möjligt. Detta gör att hastigheten inte glider. En vanlig orsak till att folk kör mycket fortare än vad de har tänkt sig är helt inte tittar på hastighetsmätaren och hastigheten driver.
Använd farthållaren även på ställen där folk normalt inte använder farthållare t.ex. vid lätt köbildning, jobba aktivt med plus och minus knapparna, vid ryckig körning så håll lite längre avstånd till föraren framför än vanligt.
Räkna i förväg ut vilken hastighet du max vågar köra på olika vägsträckor.

Kalibrera hastighetsmätaren:
Många bilar har hastighetsmätare som visar fel, dessa visar i nästan samtliga fall för hög hastighet. Med hjälp av t.ex. en GPS kan man märka ut var på hastighetsmätaren som den riktiga hastigheten finns. I 110km/h så kan de på vissa bilar skilja så mycket som 15km/h, så när du tror att du kör i 110km/h kanske du kör i 95!

Respektera särskilt nedsatta sträckor:
Om du kör på en väg med 90 och en speciell sträcka är nedsatt till 70km/h eller de är 70 och en sträcka är nedsatt till 50km/h, så är den troligen de av en orsak. Respektera ALLTID dessa sträckor. Men du kan naturligtvis köra på den riktiga hastigheten. Om din hastighetsmätare visar 75km/h vid 70km/h är de den högsta hastigheten att köra så att hastighetsmätaren visar 75km/h

Prutmån:
Polisens drar normalt sett bort 3km/h på hastigheten som extra säkerhetsmarginal. De får nämligen inte bötfälla en för exakt den uppmätta hastigheten. Dessutom säger tumregeln att de inte stoppar någon som kör mindre än 3km/h för fort utöver de 3km/h som redan dragits bort. Detta betyder att man kan köra 6km/h för fort utan att riskera att få böter. Dock respektera trots det speciellt nedsatta sträckor, de kan vara nedsatta på grund av ökad olycksrisk.
Om skyltningen är 90km/h, din hastighetsmätare visar 105km/h då du kör i 96km/h kan du alltså köra i 105km/h enligt hastighetsmätaren utan att riskera böter. I detta fall rekommenderas dock en digital hastighetsmätare så som GPS för direkt avläsning, GPS:er visar hastigheten mycket exakt.

Minimera böter:
Om du någon gång trots allt skulle få böter, försök minimera dem. Om hastighetsbegränsningen är 100km/h och då som max kör 113km/h (verklig hastighet) blir böterna som max 1500kr, men om du kör i 114km/h får du 2000kr böter.

Pruta på böter:
Om en polis stoppar dig och trots de hävdar att du kört i 111 eller 112km/h (då de redan dragit av de 3 km/h "rabatten". Så hävda att du vet att du körde exakt 110 eller 109km/h då eftersom du programmerat farthållaren från GPS:n. Detta bör normalt sett leda att polisen går med på din vad du säger. Om inte så driv fallet till domstol, du har inget att förlora, högst troligen kommer domstolen bara att lägga ner fallet eftersom de inte finns poäng att driva ett sådant fall. Var tydlig till polisofficeren att du inte accepterar siffran på 111 eller 112km/h då du är helt säker på att du inte körde i den hastigheten och att du tänker driva fallet till domstol. Detta kommer höst sanolikt att resultera i att polisen ger sig och skriver ner böterna.
Metoden fungerar lika bra vid 4km/h (enligt polisen) ovan hastighetsbegränsningen, det är dock orsaken att polisen normalt sett inte ens försöker stoppa personer som kör så ringa över hastighetsbegränsningen.

Var beredd på att få böter:
Om du regelbundet kör för fort kommer du någon gång att få böter. Skriv av 200-400kr/månad i fortkörnings budget. Om du inte fått några böter när budgeten kommit upp i 2000kr så kan du skriva ner budgeten.

Undvik fällorna:
Polisen har sina vanliga ställen där de står och skjuter med laser. Ta reda på var de är.

Varna dinna medpendlare:
Om du pendlar dagligen och du ser en fartfälla i motsatt riktning, varna personer som möter dig med den traditionella "varning-för-fartfällor-blikningen". Vana så många som möjligt. Oddsen för att någon kommer att varna dig då fällan är i andra riktningen är god.

Undvik Fartkameror:
Fartkameror finns de i princip bara två sätt att undvika.
1: Veta var de är
2: Skaffa en GPS med varning.
Förvisso finns de normalt sett skyltar framför fartkamerorna, men dessa skyltar kan i vissa fall sitta långt från kamerorna.
Det finns ett 3:e mindre seriöst sätt, sätt på en rånar luva. Detta sätt är såvida jag vet helt lagligt, men inget jag rekommenderar.

Undvik polis med laser:
Polisen som har laser står nästan regioner av vägen som har lägre hastigheter än övriga vägen. Många lockas att bara sänka hastigheten något, exempelvis om man kör 60 på en 50 väg sänker man till 50 på 30 sträckan. Sakta ner till strikt 30, eller möjligen max 35km/h på 30 sträcka. Kör ALDRIG mer än 35km/h på en kort sträcka som är 30. De samma gäller för alla sträckor, från 90 eller 100 till 70 och från 110 eller 120 till 90. Aldrig mer än 5km/h för fort.
Tänk på att polisen mycket väl kan ta dig med lasern i ryggen när du kör därifrån. Kör inte därför inte i hög hastighet innan du passerat en krön eller sväng.

Var försiktig i stan:
Kör alltid försiktigt i stan, dels är polisen mer nitisk i stan, dels är de hårdare böter och striktare gränser. Försök att hålla under 55km/h på alla 50 sträckor. För sträckor med planfri dubbelfilig väg är risken dock betydligt mindre.

Dubbelfilig väg:
Alla väga med dubbla filer är mycket svåra att övervaka för polisen. Polisen försöker därför att förlägga sin övervakning till delar som inte har dubbla filer. I princip all övervakning på dubbelfilig väg sker med civilpolisbil. Risken att bli stoppad med laser eller hastighetskamera på dubbelfilig väg är mycket liten.

Undvik Civilpolisen:
Civilpolisen är den som tar de flesta av de som kör mycket fort, speciellt på motorväg och större vägar.
Civilpolisen känner man igen på att de har en tämligen stor och kraftfull bil av dyrare märke. Typiskt Audi, BMW, Mercedes, Volvo eller liknade med kraftigaste motorn, dvs lite lyxigare crusing bil. Civilpolisen håller i princip alltid hastighetsbegränsningen. Att folk med stor motor och lyxigare bilar håller hastighetsbegränsningen är mycket ovanligt, om du ser någon som matchar beskrivningen så dra ner hastigheten när du passerat bilen. Kör på 6km/h regeln. Kör helt enkelt 6km/h över hastighetsbegränsningen till du lämnat den misstänkta bilen bakom dig, paserat ett krön eller en sväng.

Var Artig!
Var artig i trafiken. Blinka alltid, både när du svänger ut OCH in, även vid omkörning på enkelfilig väg. Håll goda marginaler då du svänger in och håll lämpligt avstånd. Visa att du är en duktig chaufför och VAR en duktig chaufför. Blinka i god tid, bromsa inte in för hastigt efter du kört om någon.
Oddsen är att om en polis ser dig köra för fort (med en rimlig hastighet) men hantera bilen väl och ha goda marginaler, helt enkelt inte kommer att kommer att bry sig om att stoppa dig, de är med människor.

Var artig igen!
Om polisen trots de bestämmer sig för att stoppa dig, ingen panik. Släpp gasen något, spana in ett lämpligt ställe att stanna. Blinka in när du funnit ett lämpligt ställe, parkera väl ut i kanten. Polisbilen kommer då att ställa sig ca 3-5meter bakom dig en halv bilbredd ut med blåljusen på.
Polisen kommer att säga något i stil med "det gick vist lite fort här, vet du hur fort det gick" och fråga dig hur fort du tror att du körde. Om du ställt med avsikt farthållaren på exempelvis 113km/h på en 100km/h sträcka alternativt 118km/h svarar du något i stil med.
"Jag ber om ursäkt, jag blev lite stressad för att jag är sen till jobbet (eller vad som är lämpligt), jag tror jag körde strax över 100km/h"
Varvid polisofficeren svarar något i stil med "Jag mätte dig på 110km/h". Poliser drar vanligen bort några km/h gör att man ska hamna på övre delen de aktuella bötesbeloppet för att slippa diskussion. I detta fallet om så händer det faktiskt relativt ofta att polisen säger "Ja det får väll vara för den här gången, men du får försöka hålla hastighetsbegränsningen bättre nästa gång"
Om man kört väldigt mycket för fort. Säg 150km/h uppmätt hastighet på en motorväg (gäller främst på motorvägar, men även dubbelfiliga vägar) kan man ofta genom att vara artig eller beklaga sig (artigt)
Något i stil med "suck, och det här med, jag som fick en saftig räkning från tandläkaren, jaja, köra fort gillar jag iaf att göra så de är väll en böter jag får betala".
Polisen som normalt sett har blivit polis för att de gillar att köra bil, men normalt sett inte gillar oväntade utgifter får normalt sett medlidande, resultatet blir ofta en nedskrivning av hastigheten till en hastighet där böterna är signifikant lägre. Tacka och ta emot, 1500kr böter är bättre än 4000kr

Jag själv har blivit stoppad av polisen 3 gånger, hittills bötesbelopp 0kr

4 kommentarer:

  1. Jag har i 45 minuter diskuterat med en polis om det existerade något sådant som felmarginal efter det att jag blivit stoppad på Essingeleden där han luskörde. Jag hävdade att man fick köra för fort så länge man höll sig inom felmarginalen. Han hävdade att så inte var fallet.
    Han hade tittat på hastighetsmätaren och jag menade att han måste suttit väldigt snett eftersom han fått en så felaktig avläsning.
    Eftersom jag kom direkt från en filosofilektion var jag taggad.
    När jag åkte därifrån utan böter var vi överrens om slutsatsen av diskussionen.
    -"Det kan av polisman uppfattas provocerande att bli omkörd, därför bör du aldrig köra om en målad bil"

    SvaraRadera
  2. Polisen måste ha någon typ av transkript på att man kört för fort, någon logga om de ska bevisa mot ens nekande. På denna logga sak 3km/h dras, om detta inte är fallet är de helt enkelt tjänstefel. Att gå upp i rättegång är sällan något problem, de är väldigt få som blir dömda mot sitt nekande för fortkörning i rättegång. Det samma gäller även i fall där man hävdar att man kört i en annan fart än vad polisen påstår.

    Såvida jag förståt drar polisens utrustning bort 3km vid utskrift per automatik, inget jag är närmare bekant med. Om polisen hävdar att du kört för fort enligt egen mätare har han helt enkelt gjort fel. Hastighets mätaren i bilen, inte ens i en polisbil, är inte i närheten av tillräckligt exakt för att avgöra något sådant

    SvaraRadera
  3. Precis, om konstapeln i fråga hade haft tekniska bevis hade vi inte tjafsat i nästan en timme.
    Tyckte personligen slutsatsen var det intressanta.
    Efthand som hans argument försvann så var det till slut det enda argumentet kvar.
    "Det kan av polisman uppfattas provocerande att bli omkörd"
    Då har man väl tappat lite avstånd från lagens intention.

    SvaraRadera
  4. Eller, så håller man bara hastigheten.

    SvaraRadera