söndag 8 mars 2009

Framtida artiklar

Jag håller på att jobba med en del artiklar, det tar tid att gör artiklar genomarbetade, därför kan jag oftast bara producera 3-4 genomarbetade artiklar i veckan.

"Hur mycket kostar kraften"
En utredning som jämför olika krafttyper med varandra. Hur mycket kostar de för skattebetalarna, för elkonsumenterna och för producenterna. Kostar ett vindkraftverk ett sjukhus och 5 skolor? Blir vi friska av solkraft? Är biokraften värd exportindustrin? Får vi fler jobb av vindkraft än av kärnkraft?

"Oljan, hur blev vi beroende"
En artikel om varför oljan är den viktigaste produkten, vad var de som gjorde att oljan vann slaget mellan el och ånga för bilar i början av 1900-talet. Varför är oljan idag så vanlig i kraftindustrin. Skulle allt vara bättre om elbilarna slog direkt? Är ångbilarna framtiden? Gas, den förlorade energin?

"OffGrid boende, är de billigt?"
Ställer frågan om de är billigare att bo offgrid än ansluten till näten. Väger kostnaderna för anslutningsavgiften upp kostnaden för batterier? Är de billigare att pendla än att bo i stan? Blir man friskare av att bo "OffGrid"? Kan man bo offgrid inne i stan?

"Spanien"
Lite mer fotton från spanien. Eftersom jag ska dit så tar jag förfrågningar på specila foton fram till på torsdag. Om du vill ha dokumentation på något specielt "spanskt" så ska jag se vad jag kan göra.

"´mitt´ OffGrid hus v7"
Fler bilder på mitt OffGrid hus. Med ingående detaljer i vad som gör det till ett offgrid hus och hur OffGrid är designat in i huset, svarar på frågor så som. Hur kan ett energieffektivt hus vara stort? Behövs det en enorm tomt? Varför så många våningar, är inte höghus inneffektiva? Är det inte dyrt med runda väggar? Är de inte slösaktigt med så stora fönster? Vad kostar det, och varför?

Om de är något specielt som ni undrar över eller som jag ska skriva om så går det alltid att göra en förfrågning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar