måndag 9 mars 2009

Bättre själv

På NyTeknik i dag stod det om någon revolutionerande framtids bil. Blir lite trötta på aftonbladslikande rubrikerna för en bil som uppenbarligen var ett rent plagiat av en tysk budgetbil från 1940-talet.

Kan jag göra bättre sjäv?
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article532861.ece#comments
Jämför.

Tog mig 5 minuter att rita. Kom ihåg, det är inte en tävling vem som ritar snyggast.
Specikation
Krockskydd:
45cm deformations kolfiber i fronten, 35cm bak.
Längd: 3,5m
Bred: 1.2m
Vikt: 300kg (+ev batterier vid eldrift)
Sidokrockskydd: 15cm kompost kolfiber + aircurtains
Max hastighet: 120km/h
Motor effekt: Max 10kw
Bränsleförbrukning: Mindre än 0,075liter/mil alternativt 0,5kwh/mil
Förbärnignsdrivlina: 1 Cylinder dieselmotor på 350cc och 10kw
Hybriddrivlina: 1cylinder dieselmotor på 150cc 4kw samt 10kw elmotor och 1,4kwh batteri (tillför 50kg vikt) seriehybrid
Eldrivlina: 10kw elmotor 4,3kwh batteri, tillför 100kg vikt. Räckvidd max 8 mil i stadskörning eller 5mil landsvägskörning.
Registrering: Godkänd att regisserat som bil enligt EU normer.
Pris: mellan 60 till 90 kkr beroende på materialpris och arbetskostnads pris. För el och hybrid bilarna tillkommer det ett premium på 10kkr
Pris batteribyte: VRLA batterier på 5000kr för elbil och 1500kr för hybridbil.

Tog mig ca 5 minuter att utarbeta det här. Vikter, priser och prestanda är linjärregrigerade från närliggande fordon i och skalade enligt Brunells lag.

8 kommentarer:

  1. Men hej, den där bilen vill jag ha! Var kan jag köpa den?

    SvaraRadera
  2. Ingen stans tyvärr. De enskilda delarna är dock lätt att få tag på.
    Om de är någon som äger en kolfibergjutnings anläggning så kan man ju ta och gjuta ihop en prototyp utan större problem.
    Sedan måste den krocktestas och typgodkännas med för att kunna klassas som riktig bil.
    Jag är rädd att de inte blir någon 5:e i krocktestet, men väl en 2 borde den klara (vilket är tillräckligt bra för att typgodkännas)

    SvaraRadera
  3. Det är som en föreläsare(i Management tror jag) sa; Det märkvärdiga är ofta inte idén, utan att genomföra den.

    SvaraRadera
  4. Det håller jag definitivt med om.
    Har sett hur många idéer som helst från 10, 15 ibland t.o.m 20 år tebax som någon kommer med i nuläget som har de rätta kontakterna och skryter om hur skickliga de är ofta med en grymt grundläggande idé. Detta är tydligt när Bell "uppfann" telefonen. Faktum är att de va 4 personer som dokumenterat kom på telefonen tidigare än honom, men de var han som han till patentkontoret först.

    SvaraRadera
  5. Jösses, du är verkligen en helt extrem besserwisser......

    SvaraRadera
  6. "In the eye of the beholder"
    Varför använder man en negativ kommentar om någon som kan mycket? borde de inte vara positivt? Eller lever vi helt enkelt i ett intelligens fientligt samhälle.

    Om du inte gillar vad jag skriver är du välkommen att inte läsa. Om du nu vill läsa ändå så är du välkommen att kritisera.

    Om du nu inte vill kritisera utan bara hoppa på med personangrepp kan du göra de med. Jag kan om jag vill plocka bort ditt inlägg, men jag tycker att du har din rätt att yttra dig så jag har hellre kvar det och besvarar ditt påstående.

    SvaraRadera
  7. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article555929.ece

    "Antagligen ljuger du eller så har du ingen aning om vad du pratar om, för stämmer gör de i vilket fall som helst inte.
    Om du ska gå igenom 4 laddcykler om dagen med en normal dagen behöver bilen stå i laddaren runt 32 timmar om dagen, känns inte riktigt rimligt.
    Svara Sv - http://teknikoverkligheten.blogspot.com/ igår, 17:06"


    Jaja lev som du lär.... "In the eye of the beholder"

    SvaraRadera
  8. Tar du illa upp av fakta är det ditt problem, inte mitt.

    SvaraRadera