Det finns något som kallas hype kurva. Principen bakom detta är enkelt. Efterhand som en produkt mognar in i en marknad kommer de att nå olika faser med överdriven och underskattad potential. Trenden är nästan alltid identisk för alla produkter. Hype kurvan ser ut på följande sätt.
Även om om kurvan är den samma för olika produkter, är ofta inte skalan det. Medan en produkt kan ta sig igenom hela grafen på några månader , t.ex. nya mobiltelefoner, så kan de för andra produkter ta många år.
Den här kurvan används ofta för att visa hur marknadsmogen en produkt är, inget konstigt med det. Jag ska nu försöka lägga in några av produkter med hype eller besvikelse idag. Detta är ofta kontroversiellt då en produkt när den hypas, ofta inte upplevs som hypad av de som gör det, utan de tror ofta sjäva att de handlar om ren fakta.
När en produkt ligger på topp brukar det inte bara påstås lösa praktiska problem, utan löften om att lösa värdsvälten, skapa fred på jorden och bota canser är även ganska vanligt. Den tidigare meningen skulle kunna vara ett skämt, tyvär är den inte de den här gången.
När produkten når botten så är de som att ha en kombination av pest och kolera. Alla som råkar säga något gott om produkten vid detta tillfälle blir föremål för allmän bespottning. Det är många produkter som alldrig kommer igenom denna fasen, utan helt enkelt dör här.
Så va ska vi dela ut idag.
Nanoteknik
LiFePO4 Batteri
HDTV
BluRayDisc
BlueTooth
3G
4G
5G
Hybrid Bilar
PluginHybrid
Web2.0
Magnettåg
OffGrid
KlimatPanik
Elbilar
Solkraft
SolVärme
Allmänbildning
Pellets
Bränslecell
Kärnkraft gen4
Kärnkraft gen5
Lithium Nano
Vindkraft
WiMax
Al Gore
Saab
YouTube
Fildelning
MicroUSB
Induktionsladdning
USB3.0
UWB
DisplayLink
Bloggande
Så hur vet jag vad som ska vara var? Nja, det är svårt att säga. Men när någon produkt presenteras börjar den naturligvis till höger. Sedan får man tänka på om hypen är över eller under potensialen på vägen upp. Sedan när det är max hypat, de märker man, för då pratas de inte om något annat. På vägen ner gör man samma sak som på vägen upp. När de nått botten är de knepigaste. Det är i princip omöjligt att veta när en produkt når botten, men om de är under ren realistiska kapaciteten är de i vilket fall som helst halva vägen ner. På vägen upp fungerar de precis som första gången på vägen upp. Sedan kan en produkt ta skuggvägen med, vilket det gör om de aldrig realiserar något av sin potensial.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar