Hej hej hallå. Jag titta runt och hitta några gammla projekt som jag tänkte lägga upp.
Det är inte organiserade på något specielt sätt utan jag lägger bara upp de som jag hittar som ser intressant ut.
En tramphybrid bil för två. Här rendrerad utan kaross.
2D ritningen på en något större seriehybridbil.
Från ett projektförslag att göra om en skola från en ful och tråkig miljö till en trevlig och fin miljö på ett biligt vis.
Samma som ovan. Denna bild är gjord med en äldre version av programet.
Verkligheten
Visionen. Syftet med projektet var inte bara att snygga till skolan. Utan även att se över drift förhållanden och se vad som kan göras. Förslaget som gavs efter projektet skulle vara sjävförsörjande på så vis att besparingarna i form av minskad energiförbrukning utan problem väger upp kostaden för räntor och amorteringar. Men då energiförsörjningen till skolan och räntor och amorteringar kommer från olika konton var inte komunen intreserad av det.
Ett design förslag på att krympa ner en vanlig dator till en mycket komakt formfaktor utan att förlora prestanda.
Alla saker som får plats. 1 optisk enhet, 2 hårddiskar, 1 nätdel, 1 moderkort (special), 1 nätagregat (special), 3 instickskort (alla med möjlighet till kylning)
Datorn är trots möjlighet till 3 fullstora grafikkort inte mer än något större än en normal bärbar dator.
Princip skiss som förklarar nycklen till den ringa formfaktorn.
Visualisering av ett befintligt hus före förslag till ombyggnad. (huset ser ut exakt som på byggnaden ner till den exakta nyanserna och storlekarna sofforna har)
Så här får inte hus se ut enligt byggnadsnämden i Landskrona. De blir för ..... effektivt...
Så här fick det bli. Huset är nu färdigbyggt och inflyttat. Klienterna blev nöjda på 5:e omritningen.
Här kommer lite bilder från mitt andra x-jobb.
Demonstrationsbild över komplexiteten på ameringen vid korsning av ett bjälklag och bärande vägg.
Betongskelett på en 48vånings byggnad. Allt dimentionerat med hjälp av automatiska beräkningar.
Genomskärning av ett lite mer möblerat hus.
Demonstration av hur offentliga lokaler på subplanet har tillgång till solljus via entre planen.
Utsidan.
Skylobby på plan 14. Lastbilen står där för att visa hur enormt utrymmet är.
Skypool på översta planet med genomskinlig botten.
Focus på underjordiska delarna.
Det var allt för den här gången. Om du är en av de som smyger om kring och titta lite, lämna gärna en kommentar. Titta även lite längre ner på mitt nyaste projekt.
torsdag 26 februari 2009
Batteri i huset
Eftersom jag ändå har gjort ett kalkylark som räknar ut hur mycket batterier kostar i olika samnhang så kan vi räkna ut hur de blir för exempelvis ett hushåll som drivs med en kombination av vindkraftverk och backup kraft, dvs "off grid".
Batterispecifikationen är exakt den samma som tidigare på elbils artiklen. Det enda jag ändrar är hur batterierna används för att simulera ett vindkraftverk till ett hushåll.
Ränta: 4% (eftersom amorteringen ligger seperat)
Energibehov: 15*3kwh/dygn (ska klara sig en helg utan att sätta på nöd energi)
Cykler: 10/månad
Energipris: 1kr/kwh (kraftverket kostar ju en del)
Reservbehov: 0%
Marginalbehov 20%
Det blir något fruktansvärt dyrt, hela 20000kr/år. Mer än dubbelt så dyrt som att koppla upp sig mot ett elnät. I praktiekn är VRLA och NiFe den enda rimliga lösningen för den här typen av instalation. Vikt på 2,5ton är rätt reält det med.
Minska till 2 dagars behov och överdimentionera kraftverket med 30% för att kunna förbruka 30% av energin direkt från verket. Batteribehov blir då 20kwh@15 gånger per månad. Kostaden för verket ökar till 1.3kr/kwh.
Nu blir resultatet 14000kr/år. Fortfarande på tok för dyrt.
En överdimentionering borde rimligen innebär att man kan använda reservkraft mindre. Överdimentionerar nu verket med 50% men räknar inte på de på kostaden. 1kr/kwh. Återgår till 3dagar.
Resultat 7500kr/år, kan helt klart kokurera med elnätet.
Om vi halverar elförbrukningen ger det en hel del synergieffekter i ett sådant system. 7,5kwh/dag och sedan hälften av energin direkt.
Resultat 6500kr/år, förvisso dyrare än från elnätet, men med anslutnignsavgiften så blir skilnaden realtivt liten.
Det är nog svårt att se att de totalt sett skulle bli billigare att leva fullständigt off grid. Däremot går det att reducera kostaden betydligt.
VRLA batteri i ett fast instalation klarar ofta högre antal cyklar än 500 då djupurladdningar blir mer sällsynta. Upp till 800 cykler är inte omöjligt, reducerande kostaden för batterierna, men de borde ses som ett rent bonus.
Grafen nedan gäller endast kostader som har direkt med batteri att göra, ej sjäva elproduktionen, dock är förluster inkluderade. Kostaderna är på årsbasis.
Så att leva offgrid innebär tyvär inte att man helt slipper elräkningen. Den förvandlas helt enkelt tillbatterikostand i stället.
Batterispecifikationen är exakt den samma som tidigare på elbils artiklen. Det enda jag ändrar är hur batterierna används för att simulera ett vindkraftverk till ett hushåll.
Ränta: 4% (eftersom amorteringen ligger seperat)
Energibehov: 15*3kwh/dygn (ska klara sig en helg utan att sätta på nöd energi)
Cykler: 10/månad
Energipris: 1kr/kwh (kraftverket kostar ju en del)
Reservbehov: 0%
Marginalbehov 20%
Det blir något fruktansvärt dyrt, hela 20000kr/år. Mer än dubbelt så dyrt som att koppla upp sig mot ett elnät. I praktiekn är VRLA och NiFe den enda rimliga lösningen för den här typen av instalation. Vikt på 2,5ton är rätt reält det med.
Minska till 2 dagars behov och överdimentionera kraftverket med 30% för att kunna förbruka 30% av energin direkt från verket. Batteribehov blir då 20kwh@15 gånger per månad. Kostaden för verket ökar till 1.3kr/kwh.
Nu blir resultatet 14000kr/år. Fortfarande på tok för dyrt.
En överdimentionering borde rimligen innebär att man kan använda reservkraft mindre. Överdimentionerar nu verket med 50% men räknar inte på de på kostaden. 1kr/kwh. Återgår till 3dagar.
Resultat 7500kr/år, kan helt klart kokurera med elnätet.
Om vi halverar elförbrukningen ger det en hel del synergieffekter i ett sådant system. 7,5kwh/dag och sedan hälften av energin direkt.
Resultat 6500kr/år, förvisso dyrare än från elnätet, men med anslutnignsavgiften så blir skilnaden realtivt liten.
Det är nog svårt att se att de totalt sett skulle bli billigare att leva fullständigt off grid. Däremot går det att reducera kostaden betydligt.
VRLA batteri i ett fast instalation klarar ofta högre antal cyklar än 500 då djupurladdningar blir mer sällsynta. Upp till 800 cykler är inte omöjligt, reducerande kostaden för batterierna, men de borde ses som ett rent bonus.
Grafen nedan gäller endast kostader som har direkt med batteri att göra, ej sjäva elproduktionen, dock är förluster inkluderade. Kostaderna är på årsbasis.
Så att leva offgrid innebär tyvär inte att man helt slipper elräkningen. Den förvandlas helt enkelt tillbatterikostand i stället.
Elbilar, varför finns dem inte?
Tänker du bygga en elbil? Så fall finns de en del att tänka på. Om man kör med en bensin bil vill man ju inte att tanken ska ta slut mitt på vägen, de samma gäller för en elbil. Men på en elbil gäller fler saker. T.ex. blir batterier sämre efter hand, om man vill ha ett batteri mer än ett år måste man överdimentionera. Dessutom så tar vissa batterier skada av att urladdas hela vägen.
1: Marginal för att komma fram - Runt 30%
2: Marginal för batteri degenering - Runt 20%
3: Botten urladdnings marginal - Varierar beronde på batterityp
Tryck för läsbarhet
Vad som är tydligast är att VRLA batterier är billigast, men 1,5Ton? I en bil? Nja, de fungerar inte. Här är graferna iaf.
I detta fallet har vi en elbil med normal energiförbrukning (2kwh/mil) med en pendlingsträcka på 10mil tur och retur. För att köra samma sträcka med en bensinbil kostar det ca50kr/dag i bränsle kostnad. Finns ingen elbils konfiguration som kan slå det. Vad som är tydligt är att sjäva elpriset är en mycket liten del av kostaden. NiFe batterier är uppenbarligen de som är bäst, billigast men trots de inte orimligt tunga. Notera att detta är 10mil "realitisk" räckvid. Den maximala räckviden är 18mil men bara när batteierna är nya, när batteierna är äldre blir räckviden 14mil och då helt utan marginal. Problemet med elbilar är att man inte vet exakt när strömmen tar slut.
Men detta blev uppenbarligen för dyrt. Om man i stället kör 5mil enkel resa och laddar på jobbet, va blir de för kostander då?
Skilnaden är minimal, bara i snitt 10% skilnad. Orsaken till detta är att man helt enkelt man köper hälften så mycket batterier, men kör sönder dem dubbelt så fort. Att de blir någon skilnad alls beror helt enkelt på att marginalerna belastas mindre hårt. För batterier så som Nano Ti och smält salt som tidigare begränsades av sin livslängd är dock skilnaden stor. Om man bygger en hybrid då, då behöver man ingen reserv, och marginalen kan vi halvera.
Fortfarande ingen större skilnad! (se graf lämgre ner). Om man optimerar rullmotstånd, aerodynamik, helt enkelt bygger om bilen till något raketlikande, sänker förbrukningen från 2 till 1kwh/mil.
Nu har vi fått ner kostanden under vad det blir för en bensin bil. Men vänta, vi kan ju göra samma trick med en bensin bil. Det är helt enkelt en helt irelevant jämföresle.
5+5hybrid är nog den lösningen som man får hålla sig till. LiFePO4 tekniken är ny ohc NiFe tekniken har legat i träda i många år. Nano Ti och smält salt finns knappt på markaden än. Vi kan därför förvänta oss stora prisfall för de teknikerna innom 2-5år framtid.
Jag sätter följande pris för framtiden
Idag Iframtiden
NiFe 5000 3000
Li-Po 7000 5000
LiFePO412000 2500
Nano 16000 6000
Na S 6000 3000
Genast ser man att skilnaden blir enorm. Notera att minna "påhittade" priser inte är specielt mycket lägre än de övriga. Faktum är att LiFePO4 batterier är mycket billigare att tillverka än Li-ION, de borde därför rimligen när markaden är mättad även bli billigare. De samma gäller för NiFe jämfört med NiCd och NiMh.
Det är även troligt att batterierna blir bättre i framtiden. Jag ändrar kapacitet och hållbarhet enligt den utveckling som skett de senaste åren i ett linjärt tempo. Dvs mycket trolig utveckling. Har kvar minna påhittade priser.
Faktum är att i fallet med Li-pol så är orsaken att batterierna blir billigare de samma som att de får högre kapacitet. Det är helt enkelt materialet som kostar, 50% högre kapacitet så får man helt enkelt 50% mer kapacitet för samma pris. För Nano Ti är de samma sant, där finns dessutom mycket större utvecklings potensial. Smält salt batteri och LiFePO4 är idag främst dyra för att de är nya på markaden.
Allt för många stirrar sig blinda på energipriset och innser inte att elkraften bara är en liten del av kostaden för en elbil. Faktum är att de för en bil med Lithium ION batterier så som Tesla roadster bara står för 1/5 av eldrift paketet.
Att påstå att elbilar är miljövänliga är även de en ren lögn. Faktum är att orsaken till att batterierna är så dyra beror på att de helt enkelt kräver mycket resurser att tillverka. De har dessuom mycket kort livslängd. Ett laddningsbart batteri är precis lika mycket slit och släng produkt som ett engångs, enda skilnaden är att man inte slänger de fullt lika ofta.
I framtiden kommer batteierna att bli billigare och bättre, bensinpriset kommer troligen att bli högre. Så hur blir de i framtiden, här kommer en sammanfattning.
Well, du kanske bara vill ha en bil för att pendla en kortare sträcka, säg 1mil tur och retur.
Så fall säger jag, inga tekniska problem. Vikten t.o.m för VRLA minska till knappa 300kg. Det är dock inte nämnvärt billigare än att köra bensin bil. Men med de skatterabater som elbilar har idag kan de bli lönsamt att ha en som andra bil om man behöver två bilar i hushållet.
Nästa gång någon frågar, varför kan man inte köpa elbilar så vet du....
1: Det kan man, både think och tesla roadster finns idag att köpa
2: De är väldigt dyra
3: De är väldigt dyra eftersom batterier är väldigt dyra.
4: Batterier är väldigt dyra eftersom de är väldigt resurskrävande att tillverka dem
5: Det är inte specielt miljövänligt att köpa ett nytt 250kg tungt batteri vart 4:e år.
Kom ihåg, batteri är färskvara, även laddningsbara.
*Alla batteripriser i uträkningen, även för batterierna i dag är en uppskattning eftersom de är väldigt svårt att få tag på exakt prisspecifikation för batterier i stora volymer. Uppskattningarna är gjorda enligt påstående folk på nätet vad de köpt sinna batterier för.*
1: Marginal för att komma fram - Runt 30%
2: Marginal för batteri degenering - Runt 20%
3: Botten urladdnings marginal - Varierar beronde på batterityp
Tryck för läsbarhet
Vad som är tydligast är att VRLA batterier är billigast, men 1,5Ton? I en bil? Nja, de fungerar inte. Här är graferna iaf.
I detta fallet har vi en elbil med normal energiförbrukning (2kwh/mil) med en pendlingsträcka på 10mil tur och retur. För att köra samma sträcka med en bensinbil kostar det ca50kr/dag i bränsle kostnad. Finns ingen elbils konfiguration som kan slå det. Vad som är tydligt är att sjäva elpriset är en mycket liten del av kostaden. NiFe batterier är uppenbarligen de som är bäst, billigast men trots de inte orimligt tunga. Notera att detta är 10mil "realitisk" räckvid. Den maximala räckviden är 18mil men bara när batteierna är nya, när batteierna är äldre blir räckviden 14mil och då helt utan marginal. Problemet med elbilar är att man inte vet exakt när strömmen tar slut.
Men detta blev uppenbarligen för dyrt. Om man i stället kör 5mil enkel resa och laddar på jobbet, va blir de för kostander då?
Skilnaden är minimal, bara i snitt 10% skilnad. Orsaken till detta är att man helt enkelt man köper hälften så mycket batterier, men kör sönder dem dubbelt så fort. Att de blir någon skilnad alls beror helt enkelt på att marginalerna belastas mindre hårt. För batterier så som Nano Ti och smält salt som tidigare begränsades av sin livslängd är dock skilnaden stor. Om man bygger en hybrid då, då behöver man ingen reserv, och marginalen kan vi halvera.
Fortfarande ingen större skilnad! (se graf lämgre ner). Om man optimerar rullmotstånd, aerodynamik, helt enkelt bygger om bilen till något raketlikande, sänker förbrukningen från 2 till 1kwh/mil.
Nu har vi fått ner kostanden under vad det blir för en bensin bil. Men vänta, vi kan ju göra samma trick med en bensin bil. Det är helt enkelt en helt irelevant jämföresle.
5+5hybrid är nog den lösningen som man får hålla sig till. LiFePO4 tekniken är ny ohc NiFe tekniken har legat i träda i många år. Nano Ti och smält salt finns knappt på markaden än. Vi kan därför förvänta oss stora prisfall för de teknikerna innom 2-5år framtid.
Jag sätter följande pris för framtiden
Idag Iframtiden
NiFe 5000 3000
Li-Po 7000 5000
LiFePO412000 2500
Nano 16000 6000
Na S 6000 3000
Genast ser man att skilnaden blir enorm. Notera att minna "påhittade" priser inte är specielt mycket lägre än de övriga. Faktum är att LiFePO4 batterier är mycket billigare att tillverka än Li-ION, de borde därför rimligen när markaden är mättad även bli billigare. De samma gäller för NiFe jämfört med NiCd och NiMh.
Det är även troligt att batterierna blir bättre i framtiden. Jag ändrar kapacitet och hållbarhet enligt den utveckling som skett de senaste åren i ett linjärt tempo. Dvs mycket trolig utveckling. Har kvar minna påhittade priser.
Faktum är att i fallet med Li-pol så är orsaken att batterierna blir billigare de samma som att de får högre kapacitet. Det är helt enkelt materialet som kostar, 50% högre kapacitet så får man helt enkelt 50% mer kapacitet för samma pris. För Nano Ti är de samma sant, där finns dessutom mycket större utvecklings potensial. Smält salt batteri och LiFePO4 är idag främst dyra för att de är nya på markaden.
Allt för många stirrar sig blinda på energipriset och innser inte att elkraften bara är en liten del av kostaden för en elbil. Faktum är att de för en bil med Lithium ION batterier så som Tesla roadster bara står för 1/5 av eldrift paketet.
Att påstå att elbilar är miljövänliga är även de en ren lögn. Faktum är att orsaken till att batterierna är så dyra beror på att de helt enkelt kräver mycket resurser att tillverka. De har dessuom mycket kort livslängd. Ett laddningsbart batteri är precis lika mycket slit och släng produkt som ett engångs, enda skilnaden är att man inte slänger de fullt lika ofta.
I framtiden kommer batteierna att bli billigare och bättre, bensinpriset kommer troligen att bli högre. Så hur blir de i framtiden, här kommer en sammanfattning.
Well, du kanske bara vill ha en bil för att pendla en kortare sträcka, säg 1mil tur och retur.
Så fall säger jag, inga tekniska problem. Vikten t.o.m för VRLA minska till knappa 300kg. Det är dock inte nämnvärt billigare än att köra bensin bil. Men med de skatterabater som elbilar har idag kan de bli lönsamt att ha en som andra bil om man behöver två bilar i hushållet.
Nästa gång någon frågar, varför kan man inte köpa elbilar så vet du....
1: Det kan man, både think och tesla roadster finns idag att köpa
2: De är väldigt dyra
3: De är väldigt dyra eftersom batterier är väldigt dyra.
4: Batterier är väldigt dyra eftersom de är väldigt resurskrävande att tillverka dem
5: Det är inte specielt miljövänligt att köpa ett nytt 250kg tungt batteri vart 4:e år.
Kom ihåg, batteri är färskvara, även laddningsbara.
*Alla batteripriser i uträkningen, även för batterierna i dag är en uppskattning eftersom de är väldigt svårt att få tag på exakt prisspecifikation för batterier i stora volymer. Uppskattningarna är gjorda enligt påstående folk på nätet vad de köpt sinna batterier för.*
Min Pentax del 2
Jaha, då var det väll dags för del 2 då.
En bild på en blondin slår aldrig fel. Bra focusdjup on än inte perfekt
Levande historisk järnväg, ser på bilden nästan ut som et nöjesparks tåg, men den här är autentisk från 1912. Rörelseoskärpa på träden men tåget är relativt skarpt. Detta trots att de skakade ganska skapligt.
Levande historisk järnväg 2. Det skakar väldigt mycket + kameran är lätt = Skakig bild. Ska nog skruva på en klump nästa gång jag ska filma. (för första delen se "Min Pentax del 1")
Del 3 av videoklippen. Sista delen av resan in på stationen.
Undervattens action. En vecka på hotell, tur och retur flyg, 1200kr. Riktigt underbar pool dessutom, något varmare än vad pooler brukar vara, helt perfekt.
Mer action shots. Fötterna på väg ner i vattnet.
Ännu en bild (bilden är taget vid ett annat hopp). Tyvär tar slutaren upp till 2 sekunder på sig, så man får helt enkelt ställa på manuel focus och trycka på slutaren 2 sekunder före man ska ta bilden. Det finns även sekvens fotografering, men den här scenen var på snabb för det.
Motljus, inget problem.
Utan blixt blir det sämre, men de går fortfarande att se.
En till....
Spanska landsbyggden i 140km/h
Klart vatten, men kalt!
Spanjorer har lite enkelriktat sortimet i sinna affärer.... trevligt.
Genomskinlig flickvänn. Sjävutlösare + 4sekunder exponeringstid. Bilden är tagen på natten, det var helt bäckmörkt ute. Nettan orkar inte stå still i 4 sekunder, så då blir de på de här viset.
Bredbands-TV från 1983....
Svårt att hålla kameran still på motorvägen, men om man lyckas blir de coola bilder.
Actionshot på lekplatsen
Ännu en närbild på nån skum sak som stack upp ur marken.
Grinden i bakgrunden svetsa jag ihop delar på när jag praoade på högstadiet.
Min flickvän tror att hon e snygg :P
Kort slutartid + Vattentät = coola bilder
I Usa är de varmt på julafton :P Inget specielt med den här bilden förutom att jag sjäv lyckas var med.
No shit Sherlock.
Fottat ut igenom rutan medan jag körde. Detta är så närma man kan komma raketuppskjutnings rampen utan att betala pengar. Där sitter fuselang och väntar på att inte få åka iväg :P
Vatten, utan både kolhydrater OCH fet... otroligt.
En bild på en blondin slår aldrig fel. Bra focusdjup on än inte perfekt
Levande historisk järnväg, ser på bilden nästan ut som et nöjesparks tåg, men den här är autentisk från 1912. Rörelseoskärpa på träden men tåget är relativt skarpt. Detta trots att de skakade ganska skapligt.
Levande historisk järnväg 2. Det skakar väldigt mycket + kameran är lätt = Skakig bild. Ska nog skruva på en klump nästa gång jag ska filma. (för första delen se "Min Pentax del 1")
Del 3 av videoklippen. Sista delen av resan in på stationen.
Undervattens action. En vecka på hotell, tur och retur flyg, 1200kr. Riktigt underbar pool dessutom, något varmare än vad pooler brukar vara, helt perfekt.
Mer action shots. Fötterna på väg ner i vattnet.
Ännu en bild (bilden är taget vid ett annat hopp). Tyvär tar slutaren upp till 2 sekunder på sig, så man får helt enkelt ställa på manuel focus och trycka på slutaren 2 sekunder före man ska ta bilden. Det finns även sekvens fotografering, men den här scenen var på snabb för det.
Motljus, inget problem.
Utan blixt blir det sämre, men de går fortfarande att se.
En till....
Spanska landsbyggden i 140km/h
Klart vatten, men kalt!
Spanjorer har lite enkelriktat sortimet i sinna affärer.... trevligt.
Genomskinlig flickvänn. Sjävutlösare + 4sekunder exponeringstid. Bilden är tagen på natten, det var helt bäckmörkt ute. Nettan orkar inte stå still i 4 sekunder, så då blir de på de här viset.
Bredbands-TV från 1983....
Svårt att hålla kameran still på motorvägen, men om man lyckas blir de coola bilder.
Actionshot på lekplatsen
Ännu en närbild på nån skum sak som stack upp ur marken.
Grinden i bakgrunden svetsa jag ihop delar på när jag praoade på högstadiet.
Min flickvän tror att hon e snygg :P
Kort slutartid + Vattentät = coola bilder
I Usa är de varmt på julafton :P Inget specielt med den här bilden förutom att jag sjäv lyckas var med.
No shit Sherlock.
Fottat ut igenom rutan medan jag körde. Detta är så närma man kan komma raketuppskjutnings rampen utan att betala pengar. Där sitter fuselang och väntar på att inte få åka iväg :P
Vatten, utan både kolhydrater OCH fet... otroligt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)