söndag 23 maj 2010

Sverige glesbefolkat och avlångt

Sverige är glesbefolkat och avlångt brukar man säga, och samtidigt med de motivera att vi inte har råd med infrastruktur.

Avlångt
Att Sverige är avlångt håller nog de flesta med om, men landet är betydligt avlångare än vad de flesta tänker på.

Nära nog 85% av befolkningen bor inom ca 30minuters bilfärd från någon av dessa linjer. Att bygga höghastighets infrastruktur på så korta avstånd är naturligvis fullständigt meningslöst. Idag finns de redan tämligen god infrastruktur mellan Göteborg och Malmö (med undantag av ett parti vid Hallandsåsen), mellan Örebro (nästan) och Göteborg samt Stockholm och Sundsvall.

Linjen handlar inte bara om att städerna ligger på linje, även mindre byar och till viss mån enskilda hus ligger även i högre utsträckning mellan dessa punkter ofta centrerade på grund av existerande infrastruktur mellan städerna.

Vad är då skillnaden mot Tyskland och Frankrike där städerna ligger mer strukturerade?

9 städer på båda bilderna i var sin lika stor region. Vist ser de effektivare ut på kvadraten än på linjen. Tänk igen.

Medan städerna i kvadraten visserligen har närmare till varandra, utnyttjar de infrastrukturen mindre effektivt. I de linjära exemplet kan passagerarna åka genom stad B, C och D för att komma från A till E vilket gör att man utnyttjar infrastrukturen effektivare.

Om någon ska åka den längsta sträckan i de kvadratiska exemplet behöver man åka endast 4 sträckor, medan man i de linjära måste åka hela 8.

Mängden infrastruktur som behövs i de linjära exemplet är endast 8 enheter för 9 städer, för de kvadratiska behövs det 12 enheter för 9 städer. Ju fler städer man har ju närmare kommer man till en situation där mängden infrastruktur som behövs närmar sig de dubbla för den kvadratiska modellen.

Om mängden infrastruktur är den samma så betyder de att man belägger den till dubbla graden vilket i sin tur betyder att man kan supporta samma mängd infrastruktur med halva befolkningen.

Befolknings täthet
Okej, de kanske inte är någon nackdel att Sverige är avlångt, men de är definitivt en nackdel att vi är glesbefolkade. Helt klart fallet. Denna nackdel kristalliserar sig i ett större transportbehov. Svenskar bland de absolut längsta pendlarna på jorden, för de behövs effektiv infrastruktur.

Faktiska siffror
Sverige är helt klart glesbefolkat, med en genomsnittlig befolkning på 20 personer per km^2, vilket är ungefär hälften så mycket som Jordens landmassa i genomsnitt. På jorden hamnar vi på 194:e plats av 239 möjliga. Som jämförese ligger vi mitt emellan USA på 32 och Norge på 12.

Men pratar vi om den faktiska korridoren blir siffrorna radikalt annorlunda. Om man räknar 5 mil i vardera riktning är den totala ytan 55 000km^2 med en befolkning (inklusive Köpenhamn, exklusive Oslo) på nära 10miljoner vilket motsvarar dryga 180personer per km^2, ungefär som Schweiz och Luxemburg. Även om man dubblar räckvidden till 10 mil i vardera riktning blir tätheten trots de ca 140personer (inte hälften då man inkluderar lite överlapp och mer befolkning), och då är korridoren så bred att den inkluderar Västervik på ena sidan och Örebro, inkluderande nästan varje större ort i hela Sydsverige utan Kalmar som råkar hamna utanför vilket resulterar i 140personer per km^2. Om Oslo inkluderas blir de ingen större skillnad eftersom en rutt till Oslo generar ungefär samma mängd yta som befolkning.


Tätbefolkat?
Tja, Sverige i genomsnitt är de knappast, i Sydsverige, ganska. 140personer/km^2 är ungefär samma utsträckning som de flesta centraleuropeiska länder, ungefär samma som Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Notera att något alla dessa något som alla dessa länder saknar är stora ödemarker motsvarande Norrland, så att räkna bort Norrland och de ödsligare delarna av Svealand är knappast orättvist, de är ju dock inte där vi tänkt bygga.

Sverige är glesbefolkat, de är ett faktum, ett land som är på den sista 1/6 i världen kan knappast räknas som något annat. Men om vi pratar om den faktiska aktuella ytan hamnar vi på mellan 70 och 75:e plats beroende på hur bred man vill göra korridoren, då pratar vi om en bra bit på den säkra sidan till av den mest tätbefolkade 1/3 av jorden.

Nästa gång som du funderar på om Sverige är tätbefolkat, så tänk då på var och relativt till vad.

2 kommentarer:

  1. Den kvadratiska modellen är effektivare. Du "behöver" ju inte all 12 anslutningar. Dessutom är det inte bara antalet som är viktigt.

    SvaraRadera
  2. Sant, men då måste du å andra sidan färdas minst dubbelt så fort för att ta över trafiken från närmaste vägen till omvägen.

    SvaraRadera