Om du någon gång kört bil på natten vet du att man när man möter en annan bil får mycket svårt att se.
Normalt sett när man kör bil på natten har man ingen som helst svårighet att se även ganska små detaljer vid sidan av vägen. Men så fort möte dyker upp kompenserar ögonen och detaljerna vid sidan av vägen blir närmast omöjliga att se. Vad man ser då ser ungefär ut på följande sätt.
Bilden ser ut att bara föreställa ett par lyktor, men faktum är att hela landskapet finns på bilden, men de bländas ut av lamporna. Om man hade kunnat hindra lamporna från att blända hade bilden blivit drastiskt bättre.
Min idé är att man har två kameror och ett LCD skikt, likande de som finns i en modern TV, men utan färg filter (dvs svart vitt). Kamera 1 lokaliserar var bländande lampor finns, kamera två lokaliserar var ögonen finns. Sedan skickar de signal till LCD skiktet var de ska dämpa bländningen. Bilden på LCD skiktet kommer att se ut som följer.
Varför 4 punkter kan man fråga sig. Bilen har två lampor, men personen som kör har två ögon. Totalt sett behöver 4 punkter bändas ut. Resultatet av hela bilden efter att ögonen kompenserat för den mörkare bilden totalt blir ungefär så här.
LCD skiktet dämpar till 95%, dvs ganska normalt för ett sådant skikt. Helt plötsligt blir hela terrängen ganska tydlig. Notera att bilden ovan är rekonstruerad från den första bilden. Ta gärna den första bilden och mata in den i ett bildbehandlingsprogram själv för att uppleva resultatet.
Denna tekniken skulle kunna implementeras i en modern bil för ett par tusen kronor, något jag gärna skulle vilja ha så här på vinterhalvåret.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Tekniken finns i moderna stridsflygplan för att piloten inte ska bli bländad av solen. Om jag minns rätt så döljs solen av en mörk fläck som läggs på pilotens visir med LCD-teknik eller liknande.
SvaraRaderaMed några års teknikutveckling kanske det kan komma till personbilar. Risken är att det blir som med värmeslingor i ratten. Jättebra att ha men ingen vill betala för det.
Får helt enkelt hoppas att teknik som räddar liv faktiskt får kosta några slantar. Personligen tror jag att vid massproduktion skulle de kunna pressa priset till några tusenlappar. Att installera det i efterhand borde heller inte vara omöjligt.
SvaraRaderaLägger man på ett LCD-skikt med färg kan man ju dessutom göra andra skojiga saker, som att ta med en värmekamera och visa de roliga små personer som går i mörka kläder - de är nog så svåra att se även när man inte blir bländad. För att bara inte tala om all annan info man vill kunna peta in, som GPS-data osv. :)
SvaraRaderaVilken bra idé, har du skapat den själv? Det finns en annan gammal idé med polariserade filter. Då skulle man polarisera ljuset från billyktorna åt ett håll och sen ha polariserade glasögon eller ett filter i vindrutan som släcker ut billyktornas ljus. Men då krävs det att man gör åtgärder på billyktorna. I din lösning behövs inte det. En gammal arbetskamrat satte ett filter på solskyddet som skulle täcka för ljuset från mötande trafik.
SvaraRaderaDet trista med både Janne och Sveddes idéer är ju att polaroidskiktet kommer ta bort ca 50% av ljuset och försämra sikten då man inte har möte.
SvaraRaderaAtt visa information för föraren (som anonym föreslog) görs bättre med en projektion mot vindrutan á la stridsflygplan/dyra bilar. Förutom att sikten genom rutan blir oförändrad behöver föraren dessutom inte flytta fokus från körbanan.
Bra blog förresten! inte meningen att låta negativ
Har inte varit här på ett tag tyvärr, blir mycket att göra ibland.
SvaraRaderaAnonym:
Färgfilter käkar en hel del ljus,blir knepigt att får färg på det.
Janne:
Enkel lösning, tyvärr bränner man ju 1/2 av allt ljuset i lyktorna och åter igen 1/2 på vägen tebax.
Martin:
Du har helt rätt, jag borde nog inte varit så teknik specifik, finns ju andra sätt att uppnå samma resultat.
Tekniken fanns redan när jag uppfann samma sak för ca 3 år sedan.... tyvärr.
SvaraRadera"lysande" är det dock!